Thursday, October 30, 2008

*Apakah nilaian solat Subuh itu sama seperti sebuah filem @ anime?



Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w.

Bahaya Pengabaian Solat dan Natijahnya..

Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah mengsyariatkan seruan solat itu kepada hambanya.. Kerana Allah s.w.t maha mengatahui bahawa nilai ibadah ini sekiranya diamati oleh hambanya mampu membawa kemakmuran di muka bumi..

Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al Baqarah
ayat ke-30

""Sesungguhnya Aku (Allah s.w.t) mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."




Maka, ini selari dengan tujuan hadirnya manusia di alam ini dijadikan sebagai khalifah yang diperintahkan untuk memakmurkannya.. Solat itu menjadi asas modal insan untuk menjana kecemerlangan umat..

Muslimin dan Muslimat yang dikasihi,



Namun malang sekali, di zaman yang dicanangkan hadharah islamiah ini.. Nilai kepentingan solat itu semakin hari semakin terkikis di dalam jiwa mukmin.. Semakin ramai mukmin yang seperti tidak mempedulikan dan tidak mempunyai kesedaran yang tinggi akan kepentingan kefardhuan itu..

Ramai yang dikalangan kita telah menjadi mangsa kepada virus 5S (sex, sport, screen, smoke, song) yang telah direncanakan dengan rapinya oleh golongan kuffar yang mempersekutukan Allah s.w.t.. Sehinggakan pengabaian solat itu berlaku.. Ramai manusia mukmin yang tidak solat kerana telah terkesan dengan Virus 5S..

Virus 5S yang pertama, SEX.. Berapa ramai pemuda dan pemudi di zaman ini telah ditiupkan ke dalam jiwanya akan keinginan melakukan sex ataupun zina?.. Cuba kita lihat kes-kes pembuangan bayi yang semakin membimbangkan.. Dan semua ini merupakan kesan pengabaian solat yang utama.. Kesanya, telah lahirlah satu gererasi islam yang rosak serta membantutkan pembangunan islam itu sendiri.. Sedangkan solat itu dapat mencegah perkara keji dan mungkar.. Ulama mentafsirkan bahawa perkara keji itu adalah berkaitan dengan nafsu amarah dengan kata lain penzinaan.. Maka, mereka yang abaikan solat akan menempah tiket untuk melakukan penzinaan tanpa mereka sedar..

Virus 5S kedua, sport.. Dipaksikan minda generasi muda mudi islam di zaman ini dengan pelbagai pertandingan sukan bertaraf dunia seperti piala dunia, sukan olimpik dan sebagainya dengan bertemakan mengeratkan hubungan sesama bangsa, kaum dan negara..
Natijahnya, berapa ramai orang mukmin yang bangun di tengah malam.. Pergi memenuhi ruang-ruang kedai mamak.. Bangunnya mereka bukan untuk melaksanakan sunnah utama Saidina Rasulallah s.a.w yakni menghidupkannya dengan bermunajat kepada Allah s.w.t.. Tetapi, bangun malam untuk menyaksikan pertandingan sukan yang dipenuhi dengan manusia yang ingkar kepada Allah s.w.t dan tidak menutupi auratnya.. Kesannya ramai di kalangan atlet islam yang tidak menutupi auratnya kerna dipengaruhi apa yang dilihatnya..

Virus 5S ketiga, screen.. Banyak sekali filem-filem hebat dan anime-anime menarik dihasilkan oleh golongan kuffar.. Dikaburkan mata orang-orang mukmin dengan provokasi bahawasanya ianya menjadi wadah untuk meringankan tekanan hidup dan sebagai hiburan.. Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda "Bahawasanya solat itu adalah hiburanku.." Tapi, malangnya berapa ramai di kalangan kita yang menonton semua bayangan hiburan sehinggakan mereka terpaksa meninggalkan Fardhu Subuhnya.. Ramai yang tergelincir daripada menunaikan kewajibannya.. Lebih malangnya, kita tidak dapat merasai apa yang amat disukai Rasulallah s.a.w iaitu mendirikan solat..

Virus 5S keempat, smoke.. Ketahuilah, berapa banyak duit yang telah dilaburkan oleh umat islam untuk membeli rokok.. Sedangkan peratusan keuntungan wang rokok itu telah disalurkan kepada negara kuffar zionis untuk mengusir saudara kita di bumi Palestin.. Dalam perasan ataupun tidak.. Sebenarnya mereka yang bersama membeli rokok itu telah berkompromi membunuh saudaranya sendiri di bumi palestin.. Ketahui, islam amat menekankan persaudaraan dan memelihara hubungan sesama saudara.. kerana itulah Allah s.w.t berfirman bahawa manusia beriman itu merupakan bersaudara.. Maka, damaikanlah dua saudara kamu yang bertelegah.. Kerana itulah disyariatkan solat berjemaah di masjid.. Natijahnya dapat mengeratkan hubungan persaudaraan yang mantap..

Virus 5S kelima, song,

Lihatlah hari ini, betapa ramai dikalangan kita yang mengagungkan nyanyian dan penyanyinya.. Sehinggakan kita tidak mengenali ulama-ulama islam yang tinggi nilaian ilmunya.. Berapa ramai yang mengenali Syeikh Muhammad Alawi Al Maliki berbanding dengan Shah Rukh Khan yangmendapat gelaran Datuk.. Berapa ramai yang mengenali Syeikh Nukman bin Thabit r.a berbanding Elvis Presly.. Telah kita dilalaikan dengan nyanyian sehinggakan kita tidak lagi mendengar alunan Al Quran dan Zikir mengagungkan Allah s.w.t..

Muslimin dan Muslimat,



Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al Al Maa´uun


1. Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?
2. Itulah orang yang menghardik anak yatim,
3. dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.
4. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat,
5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya,

Maksud orang yang lalai dari solatnya ialah mereka yang menunaikan solat bukan pada waktunya.. Sebagai contoh, mereka melakukan solat subuh pada waktu Dhuha.. Melakukan solat Asar dalam waktu solat Magrib.. Dan mereka yang melengah-lengahkan solatnya sehingga hampir tamat waktu solat tersebut..

Kerana itulah, golongan kuffar itu menggunakan serangan Virus 5S lantaran natijahnya amat memberi kesan terhadap perlaksanaan ibadah solat.. Ramai dikalangan kita lewat dan lebih malangnya selalu mengqhadakan solat kerana tertinggal waktunya disebabkan diresapi keseronokan Virus 5S..

Ketahuilah , salah seorang bekas menteri luar israel pernah berkata
"Kita tidak perlu takut kepada Umat Islam.. Selagi mana Saf-saf Subuhnya kosong dan tidak didatangi umat islam.."

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati..



Sebagai akhirnya, sedarilah wahai saudaraku.. Tulisan ini cuma untuk mengetuk hati kita supaya membuka aqal yang waras dan menilai semula apa yang telah menjadi sebahagian daripada hidup manusia.. Tidaklah hairan serangan Virus 5S ini berjaya.. kerana ianya benar disusun dengan teliti untuk memusnahkan.. Kerana mereka mengatahui.. Sekiranya islam itu diperangi dengan jasad.. Maka, akan tewaslah mereka.. Kerana penghayatan semangat jihad itu amat tinggi dikala manusia mukmin sedang bersedia membangunkan islam.. Dan apabila dilemahkan dan dilekakan dengan Virus 5S ini.. Akan longlailah kaum mukmin itu dan menjadilah kita seperti mana di sabdakan Orang islam itu umpama buih dilautan..

Bukanlah perubahan yang drastik perlu dilakukan.. Tetapi, cubalah kalian renggan masa berhiburmu dengan bertadabbur al Quran dan Hadith Rasulallah s.a.w.. Jadikanlah solat itu sebagai hiburan.. Kerana hanyalah Tautan Hati kepada Allah s.w.t yang akan menghasilkan cinta dan kasih sayang yang sejati.. Kurangkanlah waktu untuk menghiburkan nafsumu dan gunakanlah ia untuk menambah ketakwaan kepada Allah s.w.t.. Semoga, dengan itu akan hilanglah penyakit "wahn" yang disabdakan Saidina Muhammad s.a.w.. Iaitu cinta dunia dan takut akan kematian..

Ketahuilah, mereka yang menjadi pendusta agama merupakan mereka yang telah disediakan Hotel-Hotel neraka yang dipenuhi Spa-Spa yang disirami air yang mendidih sehingga mampu memecahkan otak manusia.. Didalamnya disediakan binatang buas sebagai tukang urutnya yang dapat memusnahkan seluruh jasadnya..

Moga kita dijauhi dengan azabnya.. Semoga inayah Allah s.w.t menyanari kehidupan.. InsyAllah..

Sekian, Terima kasih..


Al Fakir ila Allah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..