Tuesday, October 7, 2008

*Tolonglah!! Kembalikan keagungan Islam..


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..



Peranan umat untuk mengembelingkan tenaga..


Segala puji bagi Allah s.w.t Yang Maha Mengatahui.. Agungnya nikmat kurniaan Allah s.w.t dengan mengutuskan pesuruhnya Saidina Muhammad s.a.w sebagai pembawa manusia menuju ke daerah bahagia dan kemakmuran di dunia dan di akhirat.. Kelahiran manusia agung ini tiada tolok bandingnya seperti yang difirmankan dalam al Furqan menerusi Surah al Ahzab ayat 21

" Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah."..



Saudara Saudariku sekelian,

Jika selama ini kita bersyahadah mengesakan Allah s.w.t dan mengakui kehambaan padaNya.. Sewajibnya kita menyusuri perjalanan Cahaya Jalan Yang Lurus yang suci murni.. Hanyalah Rasulallah s.a.w menjadi panduan utama dalam mengapai redha dan rahman Allah s.w.t.. Pemimpin dan rakyat sekarang yang ketandusan sifat kepimpinan, wajib mewarisi jejak langkah Baginda s.w.t supaya kembali ke landasan sebenar dan tidak dilabel sebagai Muslim derhaka..

Malangnya, di kala ini ramai Muslim yang tidak lagi memantulkan Cahaya Jalan Yang Lurus sebagai keperibadiannya.. Sebaliknya, ramai yang berbangga dengan menuruti dan meniru sifat dan akhlak golongan kuffar (Barat khususnya).. Ketahuilah, kerana sikap yang berpenyakit ini punca kita menjadi lalai dan angkuh.. Kerana itulah senario Muslim hari ini.. Semakin hari, semakin malap cahaya keislamannya..

Saudara Saudari yang ku kasihi,



Ketahuilah sabda junjungan s.a.w.. Daripada Ali bin abi talib k.w.j.. Sabdanya

" Sudah hampir suatu masa (pada akhir zaman) di mana tidak tinggal lagi daripada islam itu melainkan namanya saja.. Dan tidak tinggal daripada al Quran itu melainkan tulisannya sahaja.. Masji masjid mereka pada masa itu tersergam indah (dan sangat besar), tetapi kosong daripada petunjuk Allah s.w.t, 'ulama mereka (pada masa itu) adalah sejahat-jahat makhluk yang berada di bawah naungan langit ini.. Daripada mereka berpunca pelbagai fitnah, dan kepada merekalah fitnah itu akan kembali." Hadith riwayat al Baihaqi..

Jika kita menilai dunia islam pada hari ini, keadaannya tidak begitu jauh daripada gambaran yang dinyatakan Rasulallah s.a.w.. Meskipun tidak sampai pun, ianya dapat dilihat jelas pada hari ini ke arah menghampirinya..



Cuba renungkan.. Berapa ramai Muslim yang indah namanya.. Sehinggakan ada yang menggunakan nama Rasul dan Para Sahabat.. Tetapi, tingkahnya tidak mencirikan namanya.. Selain itu, lihatlah bagaimana tulisan al Quran dan masyhafnya dihias di dinding dan almari kaca.. Namun, berapa kalikah ianya dibaca dan ditadabburkan.. Ada juga yang kononnya ingin mencontohi sunnah Rasulallah s.a.w dengan menjadikan al Quran sebagai hantaran.. Ironinya, setelah puluhan tahun perkahwinan kitab itu masih kelihatan baru dan cantik.. Begitu juga dengan binaan masjid-masjid yang tersergam hebat.. Dengan seni bina kristalnya dan sebagainya.. Besarnya monumen ini sehingga dapat menampung lebih puluhan ribu manusia.. Tetapi, selain solat hari raya dan jumaat.. Bilangan kipas melebihi bilangan jemaahnya.. Tidak seperti pusat membeli belah, tapak hiburan dan jualan, dan konsert, ianya dipenuhi ribuan manusia, pergaulan bebas lelaki dan perempuan menjadi aktiviti rasminya.. Malah mereka merasa bangga dan nikmat dengan perbuatan yang mereka lakukan..

Saudaraku,

Sedarilah, sama ada kalian sebagai pemimpin ataupun rakyat semuanya tertakluk kepada ajaran islam.. Penghayatannya bukan sekadar ucapan bahawa kita beragama islam dan beiman kepada Allah s.w.t..
Malahan wajib menjadikan islam sebagai cara hidup dan panduan kepada keperibadian diri.. Disamping mencari kemewahan dunia jangan dilupakan keuntungan akhirat yang benar hakiki sebagai pengimbang dalaman dari terus menuruti hawa nafsu semata..

MARILAH BERSAMA BERSATU

Bepegang teguh dengan al Quran dan as Sunnah bukanlah sekadar amalan lahiriah semata tetapi sehingga batin kita dibasahi dengan batasan yang membezakan antara halal dan haram.. kerana Allah s.w.t telah mengangatkan di dalam surah al Baqarah ayat 188

" Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang bathil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.."..



Saudara dan Saudariku,

Ketahuilah, jasad dan batin umat islam kini sudah diresapi jarum golongan anti-islam, perbalahan furu'iah, hak asasi manusia kononnya serta lain-lain lagi dan perlu kita sedari hakikat ini.. Cuma persoalannya, adakah generasi ini dapat mengembalikan serta merealisaikan tamadun Islam kembali gah seperti masa lalu?


Maka, sedarlah .. Tanpa kesedaran mendalam, selagi itulah pelbagai anasir dan corak haru biru akan menimpa umat islam.. Kita perlu mengorak langkah menumpaskan musuh yang datang dalam pelbagai bentuk kerana jika tidak, masyarakat Muslim akan terus hanyut dalam fahaman kebendaan selamanya..

Sempena Syawal ini, sudah tiba masanya setiap umat islam mengembeling tenaga dan bertanyalan pada diri mereka apakah sumbangan yang sudah diberikan kepada islam?.. Jika belum ada berbekalkan tarbiyah Ramadhan sebagai kekuatan dalaman, tekatkan niat untuk mengorak langkah memupuk kefahaman islam dan memperbanyakkan amal makruf dan nahi mungkar.. Insyallah, keagungan islam itu akan dikembalikan..

Sumber : Bahagian Pengurusan Masjid.. Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan Darul Khusus..




No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..