Monday, October 13, 2008

*BOMOH MENURUT PERSPEKTIF ISLAM..




Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w.



Amalan Bomoh dan Dukun..


Segala puji bagi Allah s.w.t yang menjadikan segala nikmat di alam ini untuk manusia.. Manusia itu merupakan makhluk telah ditaklifkan sebagai khalifah di muka bumi ini.. Maka, seruan ketakwaan kepada Allah s.w.t sewajibnya menjadi amanah yang dipikul oleh setiap manusia yang mengakui kalimah syahadah dan seterusnya berusaha menegakkan kalimah "Tiada tuhan melainkan Allah s.w.t".. Ketahuilah dalam merencanakan perjuangan ini Allah s.w.t mengajarkan kepada para Hambanya di dalam Surah al Fatihah ayat kelima ..

"Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.. "

Sesungguhnya Allah s.w.t mengatahui fitrah manusia yang menginginkan bertuhan dan menginginkan tempat pergantungan sebagai sandarannya.. Firman Allah s.w.t dalam surah ar Rum ayat 30..

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada peubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.."

Saudara Saudari yang dikasihi,

Malangnya, sering kali manusia yang diberikan waras aqal itu tidak mampu memikirkan apa yang dianugerahkan melalui rahmat yang agung Saidina Muhammad s.a.w.. Mereka apabila ditimpa musibah atau bencana.. Sering kali tidak merujuk kepada petunjuk Allah s.w.t.. Mereka sering kali menyakini dengan selain daripada Allah s.w.t.. Kerana itulah peringatan daripada Rasulallah s.a.w melalui sabda Baginda s.a.w

" barangsiapa yang mendatangi bomoh atau dukun untuk bertanyakan sesuatu kepadanya. lalu dia membenarkan apa yang dikatakannya. maka tidak akan diterima 40 hari solatnya."

dalam riwayat lain mengatakan sabda Rasulallah s.a.w

" barangsiapa yang berjumpa dengan bomoh ataupun dukun . lalu dia apa yang dikatakannya. maka keluarlah dia terhadap apa yang diajarkan Muhammad s.a.w."..

Ketahuilah, bahawa mereka yang mempercayai dukun ataupun bomoh dapat dikelaskan dalam golongan yang syirik kepada Allah s.w.t..

Saudara Saudari yang dikasih sekelian,

Tidak dinafikan di zaman Saidina Rasulallah s.a.w diajarkan oleh Baginda s.a.w sendiri menggunakan ayat-ayat al Quran sebagai penawar penyembuh pelbagai penyakit..

Adapun Para Sahabat r.anhum mengikuti ajaran Rasulallah s.a.w dalam kaedah perubatan islam.. Namun perlu diingatkan, tidak pernah sesekali Para Sahabat r.anhum meminta bantuan jin dalam membantu mereka menyembuhkan sesuatu penyakit.

Hatta, Saidina Muhammad s.a.w tidak meminta pertolongon daripada jin dalam sesuatu urusan.. Sehinggakan dalam perang Badar hanya malaikat menjadi bantuan daripada Allah s.w.t kepada mujahid islam ketika itu dan bukannya jin mahupun syaiton laknatullah..

Saudara Saudari yang dikasih sekelian,

Malangnya, sebaliknya dalam masyarakat melayu sudah menjadi lumrah pembohongan sebahagian manusia yang menggunakan kalimah Allah s.w.t seperti Basmallah dan selawat kepada Baginda s.a.w bertujuan mengkaburi mata masyarakat..

Mereka yang tidak bertanggungjawab ini telah mencampurkan sesuatu yang mulia dengan perkara - perkara syirik yang mungkar..

Para bomoh ini juga meminta pertolongan daripada jin dan syaiton laknatullah dalam urusan mereka.. dan ini adalah amat bertentang dengan syariat yang di bawa oleh Saidina Muhammad s.a.w.. kerana haram meminta pertolongan daripada jin..

Antara ciri - ciri bohoh dan dukun yang wajib dijauhi..

Pertama, Mereka itu menggunakan ramalan dalam kaedah perubatan mereka..

Sebagai ingatan : adapun para doktor meramal dalam sesuatu penyakit kepada pesakitnya itu adalah diharuskan kerana mereka berdasarkan ilmu yang di ilhamkan oleh Allah s.w.t.. pun begitu ramalan itu bukanlah sandaran yang sebenar ianya tertakluk kepada ketentuan Allah s.w.t..

Kedua, Mereka itu juga menggunakan amalan sihir dalam perubatan mereka..

Sebagai contoh, membakar kemeyan semasa melakukan perubatannya.. Hakikatnya asap itu adalah makanan jin dan membakar kemeyan itu adalah usaha bomoh itu dalam meminta tolong kepada jin itu sendiri..

Ketiga, Mereka juga menggunakan jampi - jampi tertentu..

Peringatan : Terdapat juga dari kalangan mereka yang mencampuradukkan kalimah taryibah dalam jampi mereka..

Keempat, kebiasaannya mereka memakai pakaian serba hitam..

Peringatan : Hitam itu lambang warna kepada syaitan dan jin..

Kelima, mereka itu menurun.. lantaran kerana Qarin seseorang itu telah memasiki badan bomoh itu tadi..

Keeman, mewujudkan amalan pemutus ubat.. kononya penyakit akan kembali sekiranya tidak melakukan amalan ini..

Ketujuh, melakukan sesuatu pembedahan tanpa mengunakan kaedah fizikal biasanya..

Saudara dan Saudari sekelian,

Sebagai akhirnya, diingatan terdapat keteria yang perlu digarisi dalam urusan perubatan seperti menggunakan ayat -ayat Allah s.w.t sepernuhnya dan memiliki kesempurnaan dalam urusannya.. Kerana jangan kita menjadi manusia yang beriman yang membawa firnah dalam agama.. Kerana ianya dapat memusnahkan kecantikan islam yang sebenarnya.. Ketahuilah islam itu indah.. Sesungguhnya umatnya yang menghijabkan keindahannya.. Sekian, terima kasih..

Al Fakir Ila Allah..



Sumber : Darul Syifa' .. USTAZ HISYAMUDDIN .. penceramah Masjid Negeri, Negeri Sembilan Darul Khusus..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..