Thursday, October 23, 2008

*Khusyuk mencegah keji dan mungkar..


KHUSYUKLAH DI DALAM SOLATMU

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w.

Solat dan Keberkesanannya..


Segala puji bagi Allah s.w.t yang mengsyariatkan kefardhuan solat kepada hambanya yang mengharapkan kilauan Cahaya Jalan Yang Lurus.. Hanyalah mereka yang beriman akan melaksanakan seruan Allah s.w.t yang disampaikan oleh Saidina Muhammad Ibnu Abdullah s.w.t

Firman Allah s.w.t di dalam Surah An Nisa' ayat 103 "Sesungguhnya shalat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman. "


Sesungguhnya solat merupakan anugerah agung yang dapat mengkhafarahkan segala dosa-dosa yang dilakukan sebagaimana yang disabda oleh Saidina Muhammad Al Musthafa s.a.w

"dengan melakukan solat lima waktu Allah s.w.t akan menghapuskan dosa-dosa." al Bukhari r.a

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,



Renungilah kata-kata Syeikh Ibnu 'Atoillah Al Sakandari r.a
" Tidaklah semua orang yang bersolat itu mendirikan solat." .. Berapa ramai manusia yang melaksanakan solatnya.. Tetapi, natijahnya hanyalah penat dan lelah keletihan..



Cuba kalian renungkan beberapa persoalan yang dilontarkan..

1. Berapa ramai orang yang solat.. Tetapi jiwanya masih lagi terpaut untuk melakukan perkara keji dan mungkar?..

2. Berapa ramai orang yang solat.. Tetapi dirinya masih lagi seronok melihat dan menatap aurat wanita yang diharamkan daripada pandangannya..?

3. Berapa ramai orang yang solat.. Tetapi masih lagi lidahnya mengeji dan mengumpat manusia..?

4. Berapa ramai orang yang solat.. Tetapi masih lagi jiwanya gembira lalai dalam percintaan yang menjerumus ke lembah kemaksiatan?

5. Berapa ramai orang yang solat.. Tetapi masih lagi asyik mendengar alunan memuji manusia daripada alunan memuji pencipta manusia itu?

6. Mengapa ramai orang yang solat.. Tetapi masih jiwanya terikat dengan riba' dan rasuah?

7. Mengapa ramai orang yang solat.. Tetapi masih lagi ada hasad dan dengki di jiwanya?

8. Mengapa ramai orang yang solat.. Tetapi dirinya tidak mahu melihat sinar islam disekelilingnya?.. Dilontarkan usaha mewujudkan pengajian islam di institusinya.. Tetapi sebagai muslim sendiri dia menetang syariat islam itu untuk berkembang..

9. Mengapa ramai orang yang solat.. Keluh kesah dirinya ketika pengajian agama dijalankan.. Tetapi gembira ketika pengajian kemaksiatan dan menyesatkan..?

10. Berapa ramai orang yang solat.. Tetapi enggan dirinya untuk berjemaah ke masjid?.. Namun untuk melunaskan nafsunya untuk membeli belah dan bersuka ria.. Tempat yang berbatu sanggup dilangkahinya untuk melunaskan nafsunya..

Ramai melakukan solat dalam keadaan dirinya masih lagi memikirkan perihal dunia yang melalaikan dirinya..

Sedangkan Allah s.w.t berfirman

"Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan." Surah An 'Ankabuut ayat 45..



Sewajibnya manusia yang beriman yang melaksanakan kefardhuan solat itu dapat menahan diri daripada kemaksiatan dan kemungkaran.. Lantaran Allah s.w.t telah menggariskan bahawasanya solat itu dapat mencegah manusia daripada terus melazimi dosa noda yang dilakukan.. Namun, sekiranya diratapi disekeliling kita perkara yang sebaliknya berlaku.. Mengapa perkara ini berlaku..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Tidakkah kalian pernah memuhasabah diri sendiri.. Mengapa kita yang melaksanakan tuntutan solat ini tetap dipagari dengan noda.. Mengapa kita terus berkelana di jalan gelap yang dibasahi dengan kelembapan kefasikan.. Kita tidak mencapai apa yang di firmankan Allah s.w.t.. Sedangkan kita meyakini keesaan Allah s.w.t dan menyakini kebenaran Muhammad s.a.w..

Ketahuilah, ramai manusia yang bersolat.. Tetapi, mereka tidak meneliti solatnya.. Ramai manusia yang solat..Tetapi, dia tidak memahami apa-apa yang dilafazkannya.. Ramai mereka yang bersolat yang tidak tahu apa tujuan mereka melaksanakannya.. Ramai yang melaksanakannya umpama melepaskan batuk di tangga.. Ramai yang bersolat kerana malu melihat jirannya atau rakannya bersolat.. Ramai yang melaksanakannya hanya kerana manusia.. Ingin melihat dirinya seorang yang alim.. Ingin menambat hati manusia lain dan sebagainya..


Bahkan ada juga manusia yang melaksanakan solat hanya kerana fadhilatnya.. Bukan kerana redha Allah s.w.t.. Ada pula yang menyempurkannya hanya apabila cintanya ditolak manusia .. Tidak kurang juga manusia yang hanya menyempurnakan solat secara berjemaah hanya kerana ingin mengejar kenikmatan dunia.. Ketika mana dirinya menginginkan bantuan Allah s.w.t ketika itulah dia mencari Allah s.w.t.. Ketika mana dirinya menghampiri waktu peperiksaan katika itulah dia menjadi jaguh jemaah yang paling istiqamah..

Sedarilah, kerana perkara-perkara inilah antara punca kenapa kemaksiatan dan kemungkaran itu terus berlaku walaupun kita menunaikan solat..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,



Palingkanlah hatimu daripada sesuatu yang menjadi punca untuk kamu melaksanakan solat.. Biarlah hanya kerana Allah s.w.t menjadi musabab kita melaksanakan perintah Allah s.w.t.. Ketahuilah, sesungguhnya ibadah solat itu merupakan anugerah Allah s.w.t kepada kalian.. Kerana itulah ketika mana muezzin melaungkan "mari menuju solat.." Kalian menjawab "aku tidak mampu melakukan.. Melainkan dengan keizinan Allah s.w.t." .. Ianya menjadi wasilah untuk proses pentarbiyahan membentuk sifat syukur di dalam diri kalian.. Namun, malangnya hanya segelintir manusia yang dapat melihat hatikat kefarduan solat itu..

Hanyalah mereka yang khusyuk di dalam solat dapat merasai kelazatan terhindar dirinya daripada perkara keji dan mungkar.. Sedarilah, khusyuk ini hanya akan hadir apabila kalian melaksanakan solat itu hanya semata kerana Allah s.w.t.. Kerana itulah Saidina Abbas r.a pasti menitiskan airmatanya ketika mana laungan azan berkumandang.. Kerana dirinya mengatahui akan tiba waktunya untuk bersama Allah s.w.t..

Khusyuk itu hanya hadir apabila kalian merasai kegembiraan dan penghadapan dengan hati kepada Allah s.w.t.. Kemudian, akan hadir pesaraan merasakan kebesaran, kehebatan dan keagungan Allah s.w.t.. Seterusnya, lahirlah kegerunan, rendah diri dan hina diri di hadapan Allah s.w.t.. Ketika ini, tutuplah ruang amarah nafsu dan pujukan bisikan syaiton untuk menipu manusia.. Maka, terhindarlah kalian dari dosa dan noda..

Ketahuilah, sesungguhnya solat yang tidak khusyuk itu batal di sisi ahli sufi dan tidak diterima di sisi ulama' zahir..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,



Khusyuk itu hanya dapat dibentuk apabila terbitnya kilauan zuhud di hati kalian.. Inilah ubat yang terbaik dan berkualiti untuk menyembuhkan penyakit solat ini.. Kerana mustahil jika ada di sisimu ada anak perempuan iblis, bapanya tidak menziarahi anaknya.. Pasti kamu tidak terlepas daripada pelbagai lintasan selagi mana ia berada disisimu, dan ianya mengikut banyak atau sedikitnya dihatimu.. Maka, bagaimana zuhud itu dapat menziarahi dasar hatimu..

Ketahui, Syeikh Abdul Qadir Jailani r.a merupakan seorang zuhud.. Tetapi, sepatunya sahaja disinari kilauan permata dan berlian.. Bukanlah dinamakan zuhud mereka yang hidup melarat.. Tetapi dihatinya ada keinginan untuk bermewah dan mengimpikan dunia.. Zuhud itu dapat diukur apabila susah dan senang itu sama bagimu.. Pujian dan celaan manusia tiada apa untukmu.. Bagimu hanya Allah s.w.t dan kekasihnya s.a.w.. Zuhud itu menjadikan dunia itu di tangan manusia.. Tetapi, bukan menjadikan dunia itu di dalam hati.. Walau segunung emas milikmu.. Tetap ianya tidak menghijab hatimu melihat hakikat keindahan sebenarnya..

Lihat Saidina Umar Al Khattab r.a.. Walau dirinya mengusai hampir keseluruhan bumi arab.. Namun, hatinya tidak terpaut pada kekuasaanya dan kekayaan khazanah tamadunnya.. Lihat dimana katilnya.. Lihat dimana kediamannya.. Seorang pemerintah negara.. Tetapi, hanya tidur beralaskan pelepas tamar..


DENGAN MENGINGATI ALLAH S.W.T.. HATI HATI AKAN MENJADI TENANG


Selain itu, antara yang membantu khusyuk ialah dengan banyak mengingati Allah s.w.t dengan hati dan juga lidah serta sentiasa berada dalam keadaan suci kerana zahir itu amat berkaitan dengan batin..


Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Sebagai akhirnya, seruan ini merupakan peringatan untuk diriku.. Hanya diriku merasakan ianya merupakan perkara yang perlu dikongsikan.. Kerana ianya merupakan kefardhuan yang sewajibnya disempurnakan oleh semua saudara seislamku.. 

"Berilah peringatan sesama orang yang beriman.. Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang orang yang beriman.."

Sekian, terima kasih..

Al Fakir Ila Allah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..