Saturday, October 11, 2008

*Kepentingan Penjanaan Islam dan Pendokongnya..


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w.

Perjuangan dan Jema'ah Islamiah..


Segala puji Allah s.w.t perencana kehidupan hambaNya dengan penuh hikmah.. Setiap sesuatu itu dihimpunkan dengan petunjuk Cahaya Jalan Yang Lurus yang menjadi panduan kepada hambaNya untuk menongkah arus kehidupan.. Bertepatan dengan Firman Allah s.w.t dalam Surah Al Baqarah ayat 21


"Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertakwa.."


Ketakwaan Kepada Allah s.w.t merupakan objektif ataupun matlamat penciptaan manusia.. Takwa merupakan modal untuk manusia memasuki pintu keredhaan Allah s.w.t dan seterusnya menyelusuri perjalanan kehidupan dengan rahmat Allah s.w.t.. Tidak kiralah siapapun manusia itu.. Apakah pangkat dan kedudukannya disisi manusia?..


Lebih-lebih lagi pendokong penjanaan Harakah Islamiyyah ini perlu memahami konsep ketakwaan ini.. Samada mereka ditaklifkan sebagai pemacu ekonomi, pemacu siyasah atau apa sahaja.. Segala usaha atau perancangan untuk mendokong Islam itu perlulah bermula dengan ketakwaan kepada Allah s.w.t..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,


Perjuangan islam merupakan amanah dan tanggungjawab yang dipikul oleh sekelian Para Nabi dan Rasul.. Mereka diperintahkan supaya melorongkan manusia ke jalan ketakwaan.. Seiring dengan matlamat penciptaan manusia sebagai khalifah yang bertakwa di 'alam ini..


Firman Allah s.w.t dalam Surah Al Baqarah ayat 30..

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah (manusia) di muka bumi."


Telah jelas kepada kita bahawa takwa merupakan tujuan utama kewujudan manusia.. Manakala Para Rasul dan Nabi merupakan penyeru kepada ketakwaan.. Persoalannya, selepas kewafatannya Saidina Muhammad ibnu Abdullah s.a.w.. Siapakah yang perlu meneruskan perjuangan ini?.. Siapa yang perlu mendokong tugasan yang ditinggalkan ini?..


Rasulullah s.a.w pernah menjelaskan bahawasanya Para Ulama' merupakan pewaris kepada Para Anbiyya'.. Merekalah yang memastikan kelangsungan takwa terus meliputi setiap jiwa manusia.. Merekalah yang memastikan dunia diurus dan ditakbir dengan takwa.. Yakni islam yang sebenarnya.. Islam yang dibawa oleh Rasulallah s.a.w bukannya Islam yang diubah dan ditokok tambah oleh manusia..


Maka, telah menjadi tanggungjawab sebagai seorang mukmin untuk mewaqafkan diri kepada harakah Islamiyyah untuk membantu para 'Ulama' meneruskan warisan Para Nabi dan Rasul.. Rasulullah s.a.w pernah bersabda "Hendaklah kamu bersama jema'ah Islam dan kepimpinan mereka"..


Saranan Baginda s.a.w sungguh besar dan amat berat untuk dipikul.. Tetapi, ianya wajib untuk dilaksanakan.. Kerana, Pengorbanan yang tinggi amat diperlukan untuk menggerakkan harakah Islamiyyah ini.. Sehinggakan terpaksa seseorang sahabat harakah itu melakukan perkara yang tidak disukainya sekiranya ianya merupakan tugasan yang diminta oleh majlis syura ataupun pimpinan sesebuah harakah Islamiyyah itu selagi mana ianya tidak bertentangan dengan Al Quran dan As Sunnah..


Firman Allah s.w.t di dalam Surah An Nisa' ayat 59 "Wahai orang-orang beriman! Taatlah kamu kepada Allah, Taatlah kamu kepada Rasul dan pemimpin dikalangan kamu"..


Perjuangan meneruskan tagusan An Biyya' ini merupakan perkara yang melibatkan ketakwaan dan keimanan.. Hanya mereka yang benar-benar menyakini akan keesaan Allah s.w.t yang sanggup meninggalkan kepentingan peribadinya dan nafsunya untuk mendaulahkan Islam.. Seperti mana kisah Hijrah.. Hanya mereka yang benar beriman sanggup menerima perintah dan suruhan Rasul s.a.w.. Begitu juga kisah Khalid Al Walid r.a ketika diperintahkan untuk meletakkan jawatan oleh Saidina Umar Al Khattab r.a.. Begitu juga kisah As Syahid Ustaz Ibrahim Libya.. Semuanya berpandukan Iman yang disulami ketakwaan..


Kebersamaan penting untuk bergerak di dalam harakah Islamiyyah.. Kesatuaan pemikiran dan amal wajib ada.. Ianya hanya dapat disatukan dengan Sistem Syura yang diajari oleh Rasulullah s.a.w.. ketaatan dan ketelusan juga merupakan elemen penting semasa merancang mahupun bergerak kerja untuk menyebarkan takwa di alam ini.. Samada di peringkat mana sekalipun.. Negara, negeri, daerah.. Hatta, di dalam kampus sekalipun.. Termasuklah di sistem apa sekalipun.. Sistem pentarbiyyahan, politik, penerangan, ekonomi dan kehidupan sosial..



MASJID NABAWI TEMPAT KESATUAN UMAT ISLAM PERTAMA DUNIA



Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,



Firman Allah s.w.t dalam Surah Ali Imran ayat 110


"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. "


Dalam menjadikan islam sebagai cara hidup.. Sistemnya perlu digerakkan secara berjema'ah.. Kerana itulah kalimat "kamu adalah umat yang terbaik.." digunakan untuk memberi gambaran bahawa tertegaknya islam itu adalah hasil daripada gabungan ummat Islam.. Islam tidak boleh digerakkan secara individu.. Tanggungjawab untuk kembalikan fitrah kehidupan bertakwa hanyalah dengan berjama'ah.. Tidak mungkin manusia dapat hidup sendirian.. Nabi Adam a.s walaupun hidup di syurga yang penuh nikmat.. Baginda a.s tetap memohon dan meminta supaya ditemani oleh seseorang..



Perlu difahami dan diingatkan, Baginda s.a.w itu mengetahui hakikat manusia itu.. Kerana itulah baginda s.a.w menyarankan kepada umatnya untuk sentiasa bersama dengan jema'ah islamiah.. Demi mencapai ketakwaan yang digariskan sebagai objektif kewujudan manusia.. Apabila disebut akan jema'ah.. Pasti wujudnya kepimpinan.. Seterusnya kepimpinan itu perlunya ada keta'atan.. Barulah nilai takwa dapat dijelmakan semula di dalam masyarkat..


Keegoan, prinsip diri dan kepentingan peribadi perlu diketepikan untuk menggerakkan Islam.. Ketelusan dan kebenaran perlu diketengahkan dan diaplikasikan dalam harakah Islamiyyah.. Barangsiapa yang menyembunyikan kebenaran sedangkan dia tahu akannya.. Maka, tergolong dirinya di dalam golongan yang batil.. Golongan yang merosakkan Harakah Islamiyyah.. Lebih-lebih lagi sekiranya dia beralasan malas dan tidak mahu berbincang untuk memudahkan urusan peribadinya..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Akhirnya, Sebagai ingatan bersama.. Apabila kita meletakkan diri di pentas Harakah Islamiyyah.. Maka, yakinlah.. Tergolongnya diri kita dalam golongan Ulama yang disebut Nabi Muhammad s.a.w sebagai pewaris Para Anbiyya'.. Kerana Ulama' itu merupakan mereka yang membawa amanah dan tanggungjawab Para Anbiyya' meneruskan seruan takwa..

Sekian terima kasih..

Al Faqir Ila Allah..


http://pena-zulfirdaus.blogspot.com/



Sumber : Ustz Mohd Halizal Allias..
Penolong Kanan Sek Tahfiz Sains An-Najihin.

1 comment:

Aieda Adnan said...

assalammualaikum ya ustazzz....

Dengan Nama Allah s.w.t..