Saturday, October 25, 2008

*Natijah Kesempurnaan Solat..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..



Sambungan "Khusyuk mencegah keji dan mungkar"..

Solat merupakan rukun kedua yang menjadi asas terbinanya Islam.. Solat juga merupakan tiang agama dan ibadah wajib ke atas setiap umat Saidina Muhammad s.a.w melakukannya dalam apa jua keadaan selagi akalnya masih waras.. Allah s.w.t berfirman di dalam Surah An Nisa' ayat 103

"Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya."

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati..

Sebagai seorang islam yang beriman, hendaklah kita melihat, memahami, menganalisis, menilai dan menghalusi sehalus-halusnya kefardhuan solat.. Penghayatan dalam solat sebenarnya mampu melahirkan mukmin yang mampu menggegarkan dunia dengan sinar Cahaya Jalan Yang Lurus.. Lihat, Bagaimana Rasulallah s.a.w berjaya mengubah kegelapan jahiliah kepada sinaran mengtauhidkan Allah s.w.t.. Berapa ramai lahirnya pemuda pemudi islam yang lahir daripada generasi yang mampu melihat hakikat kefardhuan solat..

Sebagai contoh, Usamah Bin Zaid r.a ketika usianya 18 tahun.. Sudah menjadi jeneral tentera sebuah negara Madinah Al Munawwarah.. Saidina Ali Abi Thalib k.w.j.. Ketika usianya 8 tahun sanggup menggadaikan nyawanya demi Rasulallah s.a.w ketika peristiwa hijrah.. 'Aisyah Abu Bakar r.a seorang pakar hadith.. Beliau meriwayatkan banyak hadith ketika usia mudanya.. Cuba musahabah diri kita.. Apa yang ada di dalam diri kita ketika usia muda ini?.. Apa yang kita fahami tentang fitrah kepercayaan kita ini..?



JADIKANLAH SOLAT BERJEMAAH DI MASJID ITU SEBAGAI SEBAHAGIAN KEHIDUPAN

Kerana itulah, Baginda nabi SAW telah mengingatkan kepada umat kesayanganNya sejak 1400 tahun lalu supaya ibu bapa mengajar dan menyuruh anak-anak tentang ibadah sembahyang sejak umur mereka 7 tahun dan pukullah mereka jika enggan sembahyang ketika berumur 10 tahun.. Ketahuilah, wajib kita berdoa mengharapkan anak-anak dan keturunan kita sentiasa mendirikan sembahyang sesuai dengan Firman Allah:

""Wahai Tuhan kami! kurniakanlah keampunan kepada ku dan kepada kedua ibu bapa ku serta kepada orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hisab dan pembalasan." Surah Ibrahim ayat 40..



nilah antara proses yang menjadi tunjang kepada perkembangan baitul muslim.. Dan kemudiannya membentuk komuniti islamiah yang melaksanakan perintah Allah s.w.t..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati..

Kesempurnaan solat itu mempunyai hubungkait yang amat kuat di dalam kehidupan mukmin.. Keberkesananya mampu meninggalkan kesan-kesan yang bermanfaat dalam keperibadian setiap muslim.. Antaranya,

1. Solat dapat meningkatkan seseorang untuk sentiasa mengingati Allah.

"Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan aku, oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku." Surah Toha ayat 14

Ayat tersebut membawa makna sembahyang merupakan kaedah bagaimana untuk kita sentiasa mengingati dan berdampingan dengan Allah s.w.t.. Sekaligus sembahyang juga merupakan tanda pengabdian dan syukur seorang hamba kepada Allah s.w.t.. Atas segala nikmat dan rahmat yang Allah kurniakan kepada kita.. Ketahuilah, saat bersujud dan ruku' mu itulah saat dekatnya dirimu dapa penciptamu..

2. Solat dapat menghapus dosa.

"Dari Abi Hurairah RA, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Sembahyang lima waktu dan sembahyang Jumaat hingga Jumaat berikutnya adalah penebus dosa antara jarak waktu sembahyang-sembahyang itu, selama dijauhinya dosa-dosa besar." Hadis riwayat Muslim r.a


Inilah anugerah Allah s.w.t kepada umat Muhammad s.a.w.. Sesungguhnya kita merupakan manusia awam yang sentiasa bergelumang dengan dosa dan noda.. Di tambah pula dengan kejahilan yang bertapak di jiwa kita.. Lantaran itulah bersyukurlah dengan nikmat kurniaan Allah s.w.t.. Dan beruntunglah mereka yang masih digerakkan untuk menunaikan solat dan amat rugilah mereka yang dilekakan dari melaksanakannya..

3. Solat dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar.

Solat yang dikerjakan dengan hadirnya batin di dalam zahirnya.. Khusyuk dan menepati segala rukun-rukunnya boleh mencegah orang yang melakukannya dari melakukan maksiat dan kemungkaran.. Ketahuilah, apabila tunduknya dirimu pada Allah s.w.t.. Mata hatimu menjadi terang dan tidak dihijab dengan dunia.. Kerana itulah meraka yang telah sampai dalam maqam Musyahadah.. Meraka dapat melihat hakikat kebenaran dengan mata hatinya..

"…. Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar, dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya), dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." Surah al-Ankabut ayat 45..

4. Solat dapat memberi barakah hidup dan berbahagia kehidupan.

Kehidupan orang yang memelihara solat jauh berbeza dengan orang yang meninggalkannya.. Ini Jelas kita melihat orang yang memelihara solat kehidupannya dipenuhi dengan keberkatan dan kebahagiaan.. Walau bagaimana musibah yang melanda.. Pasti ada jalan penyelesaian yang akan di tunjukkan kepada orang mukmin.. Walau bagaimana sibuknya seseorang itu.. Pasti akan ada kemudahan untuknya..

"Sesungguhnya berbahagia \ berjayalah orang-orang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya." ayat Surah al-Mukminun : 1-2





Perlu diingatkan, bahawa solat adalah ibadah yang diterima oleh Baginda nabi s.a.w secara langsung daripada Allah s.w.t, ketika nabi s.a.w mengadap Allah s.w.t di “Sidratul Muntaha” dalam peristiwa Isra’ Mikraj adalah berbeza dengan ibadah lain seperti ibadah puasa, zakat, haji dan lain-lain yang diterima melalui wahyu dengan perantaraan malaikat Jibril AS pembawa wahyu. Ini adalah satu kenyataan bahawa ibadah sembahyang itu terlalu istimewa di sisi Allah s.w.t..


Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati..

Selari dengan zaman sains dan teknologi ini.. Kesan melaksanakan solat telah dikaji dan dianalisis.. Dari segi perubatan dan kesihatan.. Solat yang khusyuk boleh mendamaikan jiwa, mengawal tekanan perasaan dan menjadikan tubuh badan menjadi sihat serta cergas.. Kekuatan rohaniah dapat menstabilkan jasmani yang berserabut dan tertekan.. Kerana itulah, Rasulullah s.a.w menunjukkan sunnahnya ketika berhadapan masalah, akan memperbanyakkan solat kerana solat bagi baginda adalah amalan penyejuk hati dan mnedamaikan jiwa.. Ketahuilah sebagai seorang siswa ataupun siswi.. Amat bertepatan sekiranya solat ini menjadi amalan kepada kita dalam proses pembelajaran.. Kerana ianya dapat memberikan kemudahan untuk memahami sesuatu perkara itu..




Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati..

Sebagai peringatan bersama, sedarilah golongan yang memperkecilkan solat merupakan golongan yang sesat.. Mereka merupakan golongan yang diancam oleh Allah s.w.t

Dalam surah Maryam ayat 59, Allah s.w.t berfirman : "Maka datanglah selepas mereka pengganti (yang keji) yang mensia-siakan solat mereka serta mengikut hawa nafsu maka kelak mereka akan menemui kesesatan."

Abdullah bin Abbas r.a menerangkan makna mensia-siakan solat bukanlah meninggalkan solat sama sekali tetapi melewatkan dari waktunya.. Imam Said Ibni al-Musayyib r.a berpendapat iaitu mereka melaksanakan solat Zuhur dalam waktu Asar, solat Asar di dalam waktu Maghrib, solat Maghrib di dalam waktu Isyak dan solat Isyak ditangguhkan sehingga masuk waktu subuh serta solat subuh dilaksanakan selepas matahari terbit.. Maka, sesiapa yang mati dalam keadaan ini tanpa bertaubat dia akan dihumbankan ke dalam sebuah lembah yang bernama "Ghaiy" di dalam neraka dan diberikan makanan yang amat jijik.. Jika bersolat fardhu di luar waktu sudah begini hukumnya, bayangkanlah azab yang bakal menimpa mereka yang tidak bersolat fardhu sama sekali.

Justeru melaksanakan solat fardhu dalam waktu yang ditetapkan merupakan sebahagian daripada disiplin Islam yang wajib dilaksanakan. Sabda Nabi Muhammad s.a.w:

"Dari Abi Amr asy-Syibani katanya, Abdullah bin Mas'ud r.a pernah bertanya kepada Nabi s.a.w apakah amalan yang paling Allah sukai?. Nabi s.a.w menjawab: Solat tepat pada waktunya. Ia bertanya lagi kemudian apa? Baginda s.a.w menjawab: Melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa. Ia bertanya lagi kemudian apa? Baginda menjawab: Melakukan jihad pada Agama Allah s.w.t." Riwayat Imam Bukhari dan Muslim

Sebagai akhirnya, renungilah firman Allah s.w.t di dalam Surah al-Kausar ayat 1-3

"Sesungguhnya kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan-kebaikan yang banyak (di dunia dan akhirat). Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dialah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya)."

Sekian, terima kasih..

Al Fakir Ila Allah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..