Monday, February 16, 2009

*Cinta Fatimah Az Zahra' (Siri 3)

KASIHNYA FATIMAH AZ ZAHRA' PADA ANAKNYA HASSAN DAN HUSSEIN..


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..





Kisah Cinta kepada Sang Maha Kasih..



Sambungan,





Fatimah Az Zahra’ tidak pernah memiliki angan-angan panjang dalam menjalani hidup dan kehidupannya.. Dia hidup realiti, penuh dengan sifat-sifat mulia, Qana’ah (merasa cukup dengan pemberian Allah s.w.t meskipun sedikit), tidak tamak dan merasa bersyukur daripada keadaan yang dihadapinya.. Dia yakin ketamakan akan mengacaukan hati dan mengeruhkan jiwa serta meporak-perandakan urusan.. Dia berpegang dengan apa yang didengarnya daripada ayahdanya s.a.w yang bersabda “Berbahagialah orang yang beroleh petunjuk ke dalam Islam dan hidup sederhana serta qana’ah dalam menjalani kehidupan”..

Fatimah juga mengabdikan setiap pesanan ayahnya s.a.w di dalam kalbu “Wahai ummah manusia! Berlakulah dengan baik dalam usaha-usaha kalian.. Kerana tidaklah seorang hamba memperoleh sesuatu melainkan apa yang telah ditetapkan baginya di dunia.. Seseorang yang tidak pergi dari dunia ini sebelum datang apa yang telah ditetapkan baginya”.. Rasulullah s.a.w selalu mengajar Fatimah untu sentiasa sabar daripada kepahitan-kepahitan hidup dunia, agar kelak dapat memperoleh kebahagiaan..

Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda “Wahai Fatimah, bersabarlah atas pahit dan getir kehidupan di dunia ini , supaya engkau memperleh kenikmatan abadi di akhirat..” Fatimah r.ha memiliki jiwa yang kuat dan kesabaran yang tinggi dalam menjalani kehidupannya yang susah.. Dia menjalani segala belitan hidup yang menghimpit dengan sifat qana’ah.. Dia selalu memuji Allah s.w.t, atas kehidupan itu.. Dia senang dengan keadaannya dan rela pada kehidupannya..

Rasulullah s.a.w membacakan wahyu yang diturunkan kepada Fatimah di dalam Surah at Taubah ayat 85 “Janganlah kau jadikan harta benda dan anak-anak (mereka) sebagai sesuat yang menakjubkan dirimu”..

Juga Firman Allah s.a.w di dalam Surah Taha ayat 131 “Dan jangan sekali-kali kamu menunjukkan pandanganmu kepada kenikmatan hidupa yang telah kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka sebagai bunga kehidupan dunia”..

Fatimah r.ha sangat rela atas realiti hidupnya yang sederhana itu walau dirinya kecintaan Rasulullah s.a.w.. Dia sabar di atas setiap kesulitan hidup dan puas terhadap barang yang halal yang dimilikinya walaupun sedikit.. Itulah sebabnya, kenapa dia menjadi manusia yang redha kepada Allah s.w.t dan diredhai oleh Allah s.w.t.. Az Zahra’ tidak masyghul (memperhatikan) sesuatu milik orang lain dan tidak mengankat pandanganya pada sesuatu yang bukan haknya.. Dia tidak menginginkan hak oran glain dan tidak meminta kecuali kepada Allah s.w.t.. Dia berjiwa besar an rela terhadap keadaannya..

Ayahnya s.a.w pernah bersabda “Kaya bukan dengan banyaknya harta, Jiwa besar itulah sebenarnya kekayaan”.. Fatimah r.ha juga mendengar nasihat ayahnya s.a.w yang ditujukan kepada seorang badwi “Jika engkau solat, solatlah seperti solat nya orang yang mengucapkan salam perpisahan.. Jangnalah engkau berbicara sesuatu yang mendatangkan penyesalan di kemudiaan hari.. Janganlah menginginkan sesuatu yang telah menjadi milik orang lain.. Sebab tidak menginginkan apa yang menjadi milik orang lain.. itulah sebenarnya erti kaya dalam erti yang sesungguhnya”..

Fatimah r.ha juga sentiasa mengingati nasihat suaminya.. Saidina Ali K.w.j berkata “Hendaklah kau memiliki harapan dalam menjalani kehidupan ini.. Akan tetapi jangan kau muarakan harapanmu pada manusia.. Sebab harapanmu pada manusia hanya membuatmu kepada para manusia hanya bercerita kata manis dan sifat kepura-puraan.. Sedang ketidakperluanmu kepada mereka akan menjadikan harga dirimu terpelihara serta kemuliaanmu kekal abadi”..



Bersambung..





Kitab Kisah Cinta Dalam Al Quran..


Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan Majadhi El Hamadi..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..