Thursday, January 1, 2009

*Amaran Untuk Ummah..


SOLATLAH WAHAI MANUSIA!!!



Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..


Balasan Orang yang Meninggalkan Solat..

Solat merupakan sebesar-besar ibadah dan merupakan asas utama di dalam kerukunan Islam.. Keistimewaan solat dapat dinilai dengan meneliti bagaimana sejarah kefardhuan solat itu semasa berlakunya peristiwa Isra’ dan Mikraj..

Maka , sesiapa yang meninggalkannya akan ditimpa kemarahan Allah s.w.t ketika berketu denganNya kelak.. Seperti mana yang dikhabarkan oleh Ibnu Abbas r.a, “Suatu ketika aku tidak dapat melihat (kerana ditimpa penyakit). Berkata sahabar r.hum: “Kami akan mengubati engkau, dan engkau terpaksa meninggalkan solat selama beberapa hari.” Ibnu Abbas r.a menjawab:”Tidak! Aku tidak akan meninggalkan solat selama-lamanya, sesungguhnya Rasulallah s.a.w bersabda “Sesiapa yang meninggalkan solat dia akan ditimpa kemarahan Allah sw.t sewaktu menemuiNya kelak..” Hadith riwayat al Bazzar dan al Tabrani..

Muslimin dan Muslimat yang dikasihi,

Cuba kita melihat senario pada hari ini.. Apabila menziarahi ke hospital atau rumah sakit.. Berapa ramai daripada kalangan pesakit yang Islam tidak menunaikan solat?.. Dengan alasan penyakit yang di alami.. Sedangkan terdapat ruksah di dalam solat ketika berada di dalam keadaan darurat seperti sakit.. Berapa ramai daripada masyarakat Islam Negara ini apabila menziarahi pesakit di hospital yang akan mengingatkan akan solat kepadanya?. Sedangkan hokum mengingatkan melaksanakan solat adalah wajib dan menziarahi pesakit hanya perkara sunat.. Inilah antara perkara yang kita banyak terlepas pandang..

Muslimin dan Muslimat,

Ketahuilah, sesiapa yang meninggalkan solat juga akan terlepas daripada tanggungan dan pemeliharaan Allah s.w.t.. Abu Darda’ r.a berkata : Aku telah diwasiatkan oleh Nabi s.a.w supaya jangan sekali-kali menyekutukan Allah s.w.t sekalipun aku dipotong atau dibakar dan tidak meninggalkannya secara.. Sesungguhnya sesiapa yang meninggalkan solat secara sengaja, maka terlepaslah dia dari penjagaan Allah s.w.t, dan janganlah kamu minum arak kerana arak merupakan punca segala kejahatan..” Hadith riwayat Ibnu Majah dan al Baihaqi..



Ramai manusia pada hari ini tidak menunaikan solat termasuklah solat Jumaat dengan alasan kerja dan majikan yang tidak membenar bersolat.. Tapi, apakah kita lebih mementingkan kehidupan di dunia ini sehingga terpaksa taat pada perintah majikan ataupun tuntutan kerja yang terpaksa meninggalkan solat semata-mata untuk menuntut redha manusia?.. Sedangkan seorang yang beriman wajib meyakini akan kehidupan selepas dunia yakni Alam Akhirat.. Jadi mengapakah kita tidak mementingkan keredhaan Allah s.w.t sehingga meninggalkan tuntutanNya?..

Namun, perlu diingatkan.. Solat itu boleh ditinggalkan dan diqadakan sekiranya bertembung dua perkara yang wajib.. Maka, pada situasi itu kita perlu menilai keadaan aulawiyat kedua-duanya.. Sebagai contoh, Seorang pakar bedah.. Wajib untuk dia menunaikan solat pada waktunya dan wajib untuknya menyelamatkan seorang pesakit.. Maka, Dia terpaksa meninggalkan solat lantaran untuk menyelamatkan seorang nyawa yang sedang dalam proses pembedahan.. Ianya diizinkan.. Walaubagaimanapun, ruksah untuk meninggalkan solat ini perlu dirujuk kepada Ahlinya seperti Alim Ulama dan bukannya diputuskan oleh orang awam seperti kita yang bukan Ahli..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Muadz bin Jabal r.a berkata “Seorang lelaki telah datang menemui Rasulallah s.a.w dan bertanya, Wahai Rasulallah s.a.w! ajarilah aku sesuatu amalan apabila aku melakukannya aku akan masuk ke dalam syurga.. Rasulallah s.a.w bersabda, “janganlah kamu menyekutukan Allah s.w.t dengan sesuatu apa pun sekalipun kemudian diazab dan dibakar, patuhilah ibubapamu sekalipun dia mengeluarkan kamu daripada mendapat hak ke atas harta benda kamu serta yang lain, dan janganlah meninggalkan solat dengan sengaja.. Sesungguhnya sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja akan terlepas dia daripada penjagaan Allah s.w.t..” Hadith riwayat Tarmizi..


Bayangkan, sekiranya kita hidup tanpa perlindungan Allah s.w.t.. Siapalah kita yang ingin hidup tanpa berTuhan?.. Sedangkan fitrah bertuhan itu merupakan fitrah keperluan manusia.. Manusia akan terdorong dan berkecenderungan memohon kepada Allah s.w.t untuk mendapat perlindungan daripada segala bahaya, bisikan dan dugaan syaitan laknatullah atau memohon untuk memperoleh sesuatu yang dihajati.. Maka, sekiranya kita meninggalkan solat.. Tiada lagi perlindungan untuk kita berdasarkan amaran Rasulallah s.a.w..

Muslimin dan Muslimat,

Sebagai akhirnya, sesungguhnya sesiapa yang meninggalkan solat akan hilang petunjuk Cahaya Jalan Yang Lurus dan terputuslah bukti-buktinya dan luputlah peluang mendapat kejayaan hakiki di akhirat kelak..

Abdullah bin Umar r.a mengkhabarkan bahawa Rasulallah s.a.w berbicara mengenai solat dan Baginda s.a.w bersabda “Sesiapa yang memeliharanya (solat) akan mendapat cahaya, bukti-bukti keselamatan pada hari Qiamat, dan manakala sesiapa yang tidak memeliharanya tidak akan mendapat cahaya, bukti-bukti dan keselamatan pada hari Qiamat, mereka akan bersama-sama Qarun, Firaun, Haman dan Ubai bin Khalaf..” Hadith riwayat Ahmad r.a..

Ingatlah, Jabir r.a meriwayatkan perkara yang amat penting dan berat yang berkaitan dengan Akidah Islamiah bahawa Rasulallah s.a.w bersabda “Yang membezakan seorang lelaki dengan kekufuran ialah meninggalkan solat..” Hadith riwayat Ahmad r.a dan Muslim r.a..

Sekian, Terima Kasih..

Al Faqir Ila Allah..

Sumber :Kitab Keistimewaan Umat Muhammad s.a.w

Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan Darul Khusus..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..