Wednesday, January 28, 2009

*Kewajiban Berjihad..


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Jihad dan Setiap Muslim..

Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah menurunkan ujian kepada semua Ummah Islam untuk mengambalikan tautan Hati kepadaNya iaitu Takwa.. Terutamanya Ummah Islam Palestin yang hari ini terus menerus dirobek kedaulatan mereka hanya kerana ingin menegakkan kalimat tauhid di atas muka bumi ini..

Selawat dan Salam ke atas Saidina Musthafa Muhammad Ibni Abdullah s.a.w kerana qudwah Baginda s.a.w terus menerus menjadi contoh ikutan kepada semua Mujadideen Hamas Palestin yang terus menerus memberi Inspirasi ke dalam benak hati semua Mujahid dan Mujahidah Palestin..

Muslimin dan Muslimat yang dikasihi..

Wajib ke atas kita untuk berjihad menentang kezaliman Yahudi Laknatullah mengikut kemampuan yang ada pada diri kita.. Kezaliman Yahudi terhadap telah lama wujud bermula zaman kejatuhan Khalifah Uthmaniah sehinggalah hari ini.. Serangan Yahudi bermula 27 Disember lalu bukanlah suatu perkara baru kepada dunia Islam..

Semenjak penubuhan negara haram Israel.. Ummah Islam Palestin terus menerus menderita dan sentiasa disirami air mata darah.. Anak-anak yang tidak mengerti erti kehidupan telah dibunuh dengan sekejamnya.. Wanita kaum yang lemah terus menerus dihimpit dan diseksa..

Muslimin dan Muslimat,

Nabi Muhammad s.a.w menerangkan kepada Ummahnya sekiranya melihat kezaliman, kemungkaran dan kemaksiatan berlaku..
Wajib ke atas kita mencegahnya dengan apa yang termampu.. Mengikut apa yang kekuatan yang dimiliki..

Sekiranya kemampuan pengusaan dimiliki oleh kita seperti pemerintah Negara.. Wajib ke atas mereka untuk membantu, menentang dan menyelamat Ummah Islam Palestin.. Memutuskan hubungan diplomatik dan memboikot semua import eksport ke atas negara atau sesuah organisasi yang melakukan kemungkaran dengan nyata serta menghulurkan bantuan kepada Ummah Islam yang tertindas..

Manakala sebagai rakyat, kuasa ekonomi sebagai pengguna ada pada kita.. Maka, wajib untuk memboikot semua hasil atau perniagaan yang mempunyai hubungan dengan Yahudi kerana kesannya kita mampu melumpuhkan ekonomi Yahudi dan Amarika.. Kerana hari ini ramai Ummah Islam menjadi pengguna tegar kepada barangan Yahudi seperti McDonald dan Nestle.. Zalim ke atas Ummah Islam sekiranya terus menerus membeli dan meningkatkan ekonomi Yahudi sekiranya mempunyai pilihan untuk menggunakan barangan Ummah Islam..

Jika kita tidak mampu.. Maka, gunalah lisan untuk menyebarkan kepentingan memulaukan semua barangan dan ideologi Yahudi dan sekutunya Amarika Syarikat.. Hebahkan kemugnkaran Yahudi terhadap Ummah Islam.. Yahudi ini merupakan Bangsa yang dikutuk oleh Allah s.w.t.. Bangsa yang dilaknat oleh Allah s.w.t.. Oleh kerana itu, sewajibnya kita tidak mengikuti telunjuk dan kemahuan Yahudi.. Kerana mereka akan memperkudakan Ummah Islam semuanya..

Sekiranya dengan lisan ini tidak mampu juga.. Maka, tekatlah di dalam hati untuk membenci segala kekejaman yang telah dilakukan oleh Yahudi Laknatullah.. Sekurangnya, bibir kita sentiasa dibasahi dengan alunan doa munajat meminta pertolongan Allah s.w.t dan ini merupakan selemah-lemah Iman.. Namun, apa yang penting ini semua memerlukan semangat Jihad kepada Allah s.w.t.. Jihad merupakan terbiyah yang dapat menggerakkan semua Ummah Islam untuk melaksanakan semua ini mengikut taraf kekuatan diri yang ada..

Muslimin dan Muslimat,
Berjihad merupakan suatu ketetapan fardhu yang diwajibkan ke atas semua Muslim seperti puasa dan solat.. Wajib beramal dengannya berterusan sehingga Hari Qiamat.. Kewajiban ini jatuh kepada semua Ummah Islam.. Namun, ianya bergantung pada kondisi seseorang Muslim itu..

Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al Baqarah ayat 216..


" Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.."


Sabda Rasulallah s.a.w "(Kewajiban) Jihad itu berterusan sehingga Hari Qiamat.."


Jihad juga dapat dilakukan dengan usaha mengumpulkan kekuatan yang ada samada berbentuk madaniyyah (kebendaan) atau maknawiah, dan menyusunnya untuk memerangi musuh dengan segala cara yang bersesuaian dengan fitrah manusia tanpa merobek kemuliaan manusia dan disertai oleh seluruh Ummah Muhammad s.a.w..


Firman Allah s.w.t di dalam Surah At Taubah ayat 36..


"dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa."

Muslimin dan Muslimat,

Sebagai akhirnya, marilah sama-sama kita memupuk semangat jihad di dalam dada kita.. Marilah sama-sama kita tekad di hati untuk mengembalikan daulah Islamiah yang sudah terkebur.. Semoga kita dirahmati..

Sekian, terima kasih..
Al Faqir Ila Allah..



No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..