Tuesday, January 20, 2009

*Nikmat Iman dan Islam.. Mengapa tak dihargai?..


Al Muhaddith Prof Dr Sayyid Muhammad ibn 'Alawi al Maliki al Hasani dan anak muridnya Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al Maliki..

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..


Nikmat Iman, Islam dan Nabi Muhammad s.a.w


Segala puji bagi Allah s.w.t yang tetap memberikan nikmat Iman, Islam dan Ihsan kepada pada hambanya benar-benar telus menyakini keesaan Allah s.w.t.. Nikmat inilah merupakan kurniaan terbesar daripada Allah s.w.t kepada Ummah akhir zaman ini.. Begitu juga nikmat yang besar.. Dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada Ummah akhir zaman iaitu kurniaan kelahiran Muhammad Rasulallah s.a.w.. Sebaik-baik makhluk yang pernah berjalan di muka bumi ini.. Mulia tanah suci Madinah Al Munawwarah kerana manusia agung ini..

Hadirnya insan mulia ini di atas keizinan Allah s.w.t.. Mekah telah bertukar daripada penghambaan kepada makhluk kepada Pencipta Makhluk yang hakiki.. Bercahaya bumi Mekah yang dahulunya digelap dengan hijab penyelewengan akidah manusia.. Rasulallah s.a.w menyuluh sanubari jiwa penduduknya dengan wahyu daripada Allah s.w.t.. Al Quran, petunjuk Cahaja Jalan Yang Lurus yang dihiasi dengan sinar Sunnah kehidupan Rasulallah s.a.w

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Kerana itulah, sewajibnya Ummah Islam sentiasa mengingati nikmat terbesar yang dikurniaan Allah s.w.t ini.. Lazimilah puji-pujian mulia yang menunjukkan keagungan dan kebesaran Allah s.w.t.. Disebut dan diulangi zikir-zikir kepada Rabbi sebagai tanda kesyukuran kepada Allah s.w.t samada di dalam solat mahupun di luar solat..

Ingatlah sejarah silam manusia itu.. Dahulunya manusia saling bermusuh-musuhan.. Perang yang tidak kesudahan.. Sengketa berpanjangan.. Kemudian Allah s.w.t jatuhkan ke dunia ini dengan satu nikmat agung kepada manusia iaitu menjadikan kamu bersaudara
samada manusia itu Bangsa Arab atau Ajam.. Nikmat ini adalah berasaskan kelahiran baginda s.a.w ke alam ini lantaran itulah Rasulallah s.a.w disebut pembawa rahmat keseluruh Alam..

Bersyukurlah dengan kurniaan Allah s.w.t ini.. Allah s.w.t memllih kita sebagai sebagai Ummah Muhammad s.a.w.. Ummah inilah Ummah yang terbaik yang disebut oleh Allah s.w.t kerana Ummah ini menyeru kepada makruf, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah s.w.t..

Muslimin dan Muslimat,

Namun malangnya kini, ramai Ummah Islam tidak lagi merasai ataupun menyedari bahawa nikmat iman dan islam itu sebagai suatu nikmat yang agung.. Mereka merasakan nikmat itu hanya diperolehi dengan keduniaan yang melngkari hidup mereka sahaja.. Sehingga ada yang tidak menghargai akan nikmat iman dan islam.. Maka ketahuilah, amat malang dan membimbangkan sekiranya kelak Allah s.w.t menarik kembali semua nikmat itu dan mati mereka itu dalam keadaan kekufuran.. Inilah merupakan sebesar azab yang bakal menimpa manusia sekiranya tidak menghargai nikmat Iman dan Islam..

Takutilah akan hari akhirat.. Ramai di antara kita yang leka dan lena dengan kehidupan dunia ini sehinggakan tidak pernah langsung di dalam pemikiran akan Hari Akhirat yang bakal terjadi.. Sekiranya ditanya kepada kebanyakkan Ummah Islam pada hari ini akan kematian terutamanya kepada pemuda dan pemudi.. Semua akan mengelak daripada membincangkannya.. Mereka menjadikan pembincangan kematian itu sebagai satu perkara yang ganjil untuk dibincangkan.. Sedangkan Rasulallah s.a.w menyebut bahawa mereka yang paling cerdik merupakan mereka yang paling banyak mengingatkan aka kematian..

Sering juga kedengaran muda mudi yang sering mempermainkan persoalan agama.. Ketaatan dan larangan dipermainkan.. Sebagai contoh, mereka mengangkap ketaatan itu sebagai suatu perkara yang remeh dan melemaskan..

Tidak sesuai untuk dipraktikkan dan sebagainya.. Aurat contohnya, lihatlah persekitaran anda sahaja.. Cuba bandingkan Ummah Islam yang sempurna auratnya dan yang tidak sempurna auratnya ditutupkan.. Pasti kalian sendiri mampu memikirkannya.. Lihatlah bagaimana ramai muda mudi yang merasa megah dan bangga mempamerkan aurat ataupun maruah mereka sendiri.. Mengapa semua ini berlaku?.. Fikirkanlah.. Inilah keadaan yang akan berlaku sekiranya nikmat Islam dan Iman itu tidak dihargai..

Ada yang merasakan aurat itu merupakan suatu perkara yang remeh.. Mengapa Islam itu menitikberatkan permasalahan aurat itu?.. Allah s.w.t mensyariatkan untuk menjaga pandangan dan memelihara kemaluan.. Masalah aurat menyebabkan pandangan manusia itu tidak terpelihara.. Apabila pandangan tidak dipelihara.. Maka, akan rosaklah muda mudi.. Zina, rogol dan sebagainya akan berleluasa.. Filem prono akan menjadi santapan muda mudi.. Masalah sosial akan bertambah.. Apabila pemikiran muda mudi dipaksikan kepada panangan nafsu amarah semata.. Maka, akan lenyaplah bakat-bakat kepimpinan yang sepatutnya digilap di usia Muda.. Maka, Ummah Islam mengalami kerugian yang amat besar.. Kehilangan pelapis generasi pemimpin di masa hadapan.. Ketumpulan kepimpinan di masa hadapan akan menyebabkan kebantutan perkembangan Ilmu dan pengatahuan terutamanya Ilmu Islam itu sendiri.. Akhirnya, nikmat Islam dan Iman akan tercabut dengan sendirinya dalam diri Ummah Islam..

Muslimin dan Muslimat yang dikasihi,


Sebagai akhirnya, takutilah Allah s.w.t.. Sekiranya nikmat Iman dan Islam ini terangkat daripada dada kalian maka ketahuilah.. Sia-sia kehadiran kita di atas muka bumi ini dan yang paling ditakuti ialah kehidupan di akhirat kelak yang kekal dan abadi.. Adakah kita terus menerus mahu hidup di dalam seksa selamanya?.. Ketahuilah, Hidup di Akhirat itu kekal abadi.. Apakah kita mahu hidup kekal dalam penyiksaan?.. Fikirkanlah..



Sekian, terima kasih..

Al Faqir Ila Allah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..