Sunday, December 28, 2008

*Bahaya Jahil Dalam Agama (4)..

DAMPINGILAH ULAMA, KERANA MEREKA DAPAT MENYULUH KEALPAAN KITA

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Gejala Mempersendakan Agama..

Segala puji bagi Allah s.w.t yang menurunkan petunjuk Cahaya Jalan Yang Lurus melalui sebaik-baik makhluk di alam ini yakni Saidina Muhammad s.a.w.. Telah sempurna petunjuk yang diamanahkan kepada Baginda s.a.w sampai kepada Ummahnya.. Sehingga ianya pernah menyinari tiga per empat dunia di Era Kegemilangan Pemerintahan Khalifah Islamiah bermula daripada zaman Khulafa Ar Rasyidin sehinggalah keruntuhan Daulah Uthmanaiah pada 1924 Masihi..

Namun kini, segalanya telah berubah.. Tenggelamnya Daulah Islamiah menjadikan Ummah semakin jauh dengan kefahaman islam yang sebenar.. Cukuplah sekadar melihat suasana di Negara kita tercinta ini.. Penghayatan agama dalam masyarakat semakin luntur walaupun tidak dinafikan masih yang terus istiqamah meneruskan kehidupan berteraskan panduan Cahaya Jalan Yang Lurus.. Walaubagainamapun, kadar yang istiqamah adalah sedikit berbanding yang terus leka dan lena dengan duniawi semata.. Kerana itulah timbul banyak masalah sosial, ekonomi dan sebagainya dalam kalangan Ummah..

Muslimin dan Muslimat yang dikasihi,

Kebelakangan ini, semakin ramai Ummah yang semakin jauh dengan ajaran Islam.. Gejala mempersendakan agama semakin meluas dalam kalangan Ummah.. Ramai yang menjadikan agama Islam ini sebagai alat kepentingan duniawi semata.. Lebih menyedihkan lagi, terdapat golongan cendiakawan Islam sendiri yang menjual agama demi pangkat dan harta.. Belum lagi perkara berkaitan Isu-isu dalam agama dijadikan bahan gelak ketawa oleh masyarakat awam..

Lihat Isu-isu fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa kebangsaan seperti pengharaman Pengkid.. Sedih apabila melihat golongan yang mempersendakan agama yang membidas dan menolak secara terang-terangan hukum yang diijtihadkan oleh Mufti-mufti Kebangsaan.. Termasuklah anak-anak kenamaan yang menjadi tunjang dalam pertubuhan gerakan Islam Laberal seperti “Sister in Islam”.. Begitu juga respon daripada orang ramai yang tidak memahami agama..

Yoga umpamanya.. Ada Ummah jahil mengatakan ianya hanya untuk kesihatan.. Mereka menjadikan alasan hadith “setiap sesuatu itu bergantung pada niat..” Jadi siapa yang mengamalkan yoga untuk kesihatan ianya dibolehkan.. Sedangkan, Ahli Muzakarah Fatwa bersetuju dan memutuskan apa jua jenis atau bentuk amalan yang mengandungi unsur-unsur menggabungkan amalan fizikal, unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan bagi tujuan tertentu seperti mendapatkan ketenangan dan kemuncaknya, penyatuan diri dengan tuhan atau tujuan-tujuan lain adalah tidak sesuai dan boleh merosakkan akidah seorang muslim. Ahli Muzakarah berpandangan dan berpendapat bahawa senaman Yoga yang berasal dari masyarakat Hindu adalah dilarang dan bertentangan dengan syariat Islam. Kerana ianya mengandungi perkara yang boleh menghakis akidah.. Ianya dengan sebab-sebab berikut kepercayaan atau keyakinan di hati,menerusi perkataan atau pengakuan dengan lidah dan perbuatan..Memandangkan terdapat dua elemen tersebut dalam amalan yoga, maka umat Islam wajib memelihara akidah mereka dari terhakis..
Cuba kita menilai pula senario yang sedang hangat di persada Negara kita.. Sebagai contoh, Undang-undang Allah s.w.t dipermainkan dan diperlekehkan.. Terdapat seorang senator di negara ini menyatakan pelaksanaan Hudud melahirkan generasi cacat anggota kerana ramai manusia yang akan dipotong tangannya.. Mereka mengatakan agenda Islam ini merupakan kepentingan peribadi seseorang atau hanya kepentingan sesuatu pihak.. Sedangkan ianya merupakan agenda Islam yang perlu diselesaikan.. Jika tidak, mengapakah bersusah payah Nabi Muhammad s.a.w dan kaum Muhajirin berhijrah ke Madinah?.. Sekiranya Islam itu hanya solat, puasa, zakat dan haji.. Tidak perlu penghijrahan yang dilakukan kerana semua itu boleh dilakukan di Mekah.. Kerana untuk menegakkan Daulah Islamiahlah hijrah itu berlaku dan hukum Allah s.w.t ditegakkan

Begitu juga beberapa negara yang mengaku sebagai sebuah negara Islam.. Tetapi, tidak menegakkan perintah Allah s.w.t.. Sedangkan sekiranya sebuah Kerajaan itu mengisytiharkan Negaranya merupakan sebuah Negara Islam.. Sewajibnya semua perjalanan pentadbiran adalah berteraskan Islam.. Bukan hanya Hadharah Islamiah tetapi merangkumi semua aspek seperti muamalah, perundangan dan sebagainya.. Sekiranya Islam mengatakan sesuatu itu Halal.. Umara’ itu perlu menghalalkannya.. Tetapi, apabila sesuatu yang diharamkan seperti arak dan judi.. Maka, Umara’ wajib mengharamkannya.. Maka, inilah antara gejala-gejala mempersendakan agama yang jelas melingkari Ummah masa ini..

Muslimin dan Muslimat sekelian,

Ingatlah firman Allah s.w.t di dalam Surah Al An'aam ayat 70..

"Dan tinggalkan lah orang-orang yang menjadikan agama[Yakni agama Islam yang disuruh mereka mematuhinya dengan sungguh-sungguh. ] mereka sebagai main-main dan senda gurau[Arti menjadikan agama sebagai main-main dan senda gurau ialah memperolokkan agama itu mengerjakan perintah-perintah dan menjauhi laranganNya dengan dasar main-main dan tidak sungguh-sungguh], dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu agar masing-masing diri tidak dijerumuskan ke dalam neraka, karena perbuatannya sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak pula pemberi syafa'at selain daripada Allah. Dan jika ia menebus dengan segala macam tebusanpun, niscaya tidak akan diterima itu daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan ke dalam neraka. Bagi mereka (disediakan) minuman dari air yang sedang mendidih dan azab yang pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu.

Allah s.w.t mengingatkan bahawa orang yang beriman wajib menjauhi golongan yang menjadikan islam sebagai alat mainan.. kerana amaran kepada Golongan yang mempersendakan agama akan dijanjikan azab neraka.. Mempersendakan ajaran islam boleh membawa kepada kekufuran.. Ketahuilah, Setiap individu menanggung dosa yang dilakukan dan Hari Akhirat itu tiada penebusan, kecuali rahmat dan keampunan Allah s.w.t..

Larangan mempersendakan ajaran agama wajib dipatuhi, berpegang teguh, yakin serta ikhlas dengannya.. Maksud mempersendakan agama ialah menjadikan ajaran islam bahan mainan dan senda gurau.. Tidak serius menunaikannya dan melaksanakan perintah Allah s.w.t secara olok-olok..

Orang yang mempersendakan dan permainkan agama diketogerikan sebagai pengkhianat dan penyeleweng.. Kerana ajaran agama wajib dilakukan dengan penuh ikhlas.. Semua pengsyariatan perlu ditunaikan secara bersungguh-sungguh.. Kandungan Quran dan Hadith wajib diyakini kebenarannya.. Bukan mempertikaikannya.. Sikap suka mempermainkan agama melambangkan kelemahan iman.. Perbuatan menghina ajaran agama.. Maka, sebenarnya dia bererti menghina Nabi Muhammad s.a.w sebagai rasul utusan dan menghina Allah s.w.t sebagai Tuhan yang menurunkan Islam..

Bersambung…

Al Faqir Ila Allah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..