Monday, November 10, 2008

*Masjid Tanpa Manusia..


INDAH IANYA TERSERGAM TANPA PENGHUNINYA.. BENARLAH SABDA BAGINDA S.A.W.. TANDA-TANDA AKHIR ZAMAN..

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..



Bicara seorang manusia..



Tenang,
Suasana permai senja,
Tanpa bicara angin menyingsir,
Tanpa suara udara bergeser,

Sunyi,
Suasana masjid ini,
Tanpa kedengaran munajat hamba,
Tanpa kesayuan rintihan jiwa,
Cuma suara Sudaisi asyik mengalun kalam Tuhan,

Aku,
Duduk menghadap mimbar,
Temangu sendirian nanti waktu,
Menanti menjelma magrib di awal kelam,

Hatiku,
Tiada lagi tenang,
Di dasarnya meronta gelisah,
Naluriku jua menjerit bimbang,
Sanubariku juga seakan dijerut resah.

Memang,
Tersergam persona masjid ini,
Bagai wajah perkasa umat islam kala ini,
Di bangga keindahannya ke pelusuk benua,

Katanya inilah petanda kekuatan umah,
Kononnya inilah kebangkitan tamadun islamiah.

Namun,
Lihat saja tika ini,
Azan magrib bakal muezzin laungkan,
Tetapi cuma aku kesepian di masjid ini,
Tiada langsung insane hadir disini selainku,
Seumpama pupus sudah umat islam itu,

Kemanakah mereka semua itu?
Mana pergi manusia mengakui islam itu?

Aneh,
Mengapa umat islam kini menjadi begini?
Mengapa umat kini tidak imarahkan masjid ini?
Mengapa umat kini tidak berjemaah di sini?
Mengapa umat kini seakan menjauhi masjid ini?
Mengapa umat kini seakan tuli seruan di sini?
Mengapa? Mengapa? Mengapa semua umat begini?

Letih,
tidak bisa aku bermonolog lagi,
semakin luntur rasa diriku untuk berkata,
semakin lelah akalku untuk berbicara,
buntu fikiranku apa perlu tingkahku,
apa perlu lakuku lagi,

Aku,
cuma insan biasa yang tak punya apa,
Tiada kuasa, pengaruh atau harta benda,
Yang bisa dibangga banggakan,
Apa mungkin aku mengubah segala ini,
Tiada makna semuanya bicaraku ini.

Mungkin,
Inilah saat sabdaan baginda s.a.w,
Masjid tersergam megah tanpa manusia,
Mungkin telah tiba waktu akhir zaman itu,
Zaman kekalutan umat islam penuh fitnah durjana,
Zaman penuh pancaroba tipu daya manusia,

Ya ilahi,
Aku memohon padamu,
Agar bisa tegar aku pada semua kesesatan,
Sematkanlah iman dan takwa dalam diriku,
Supaya aku tergolongan yang engkau redhai..

Muezzin jalanan

Sekian, Terima kasih..


Al Fakir ila Allah
..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..