Tuesday, November 11, 2008

*Kesempurnaan Nabi Muhammad s.a.w (Bahagian 1)



Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Nabi Muhammad s.a.w dan kebersihan..


Islam amat menitikberatkan kebersihan dan kesucian kepada umatnya.. Samada kebersihan dan kesucian diri sendiri mahupun kebersihan di persekitaran kediaman..

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda "Sesungguhnya Allah s.w.t itu indah (indahnya Allah s.w.t tidak seperti indahnya Makhluk ciptaanNya). Maha Bersih dan suka akan kebersihan, Maha Mulia dan sukakan mereka yang mulia, Maha Pemurah dan sukakan yang pemurah, Maka bersihkanlah halaman rumahmu dan janganlah kamu menyerupai kaum yahudi (yang pengotor).." Riwayat At tirmizi..

Muslimin dan Muslimat yang dikasihi,
Baginda s.a.w amat menitikberatkan kebersihan diri Baginda s.a.w.. Banyak contoh-contoh yang dapat dilihat bagaimana indahnya Baginda s.a.w menjaga penampilan Baginda s.a.w..

Antaranya, mari kita mengambil satu contoh Baginda s.a.w terhadap presepsi Saidina Rasulallah s.a.w terhadap minyak wangi sahaja.. Baginda s.a.w gemar menyimpan minyak wangi sebagai keperluan seharian.. Baginda s.a.w tidak pernah menolaknya sekiranya dihadiahkan kepada Baginda s.a.w.. Sehinggakan Baginda s.a.w pernah menasihatkan para Sahabat r.hum dengan sabdaNya " Tiga perkara yang sekiranya diberi padamu.. jangan ditolak.. Bantal, minyak wangi dan susu.."

Kerana itulah, memakai minyak wangi itu adalah sunnah Baginda s.a.w.. Kerana Baginda s.a.w mengetahui akan manfaat yang akan diperoleh dengan memakai minyak wangi..
Al Imam Syafiee r.a berkata "sesiapa yang bertambah wanginya. Maka bertambahlah kecerdikannya.."

Hal ini menunjukkan bahawasanya Saidina Rasulillah s.a.w amat mementingkan keselesaan, kebersihan dan penjagaan kesihatan yang baik..Sehinggakan Nabi Muhammad s.a.w memerintahkan para sahabat r.hum supaya menjaga persekitaran halaman rumah mereka untuk membezakan halaman rumah orang islam dan yahudi..

Hatta, dalam penjagaan gigi.. baginda s.a.w amat menggalakkan bersiwak.. sehinggakan Baginda s.a.w bersabda " kalaulah tidak memberati ummahku. pasti aku memerintahkan agar bersiwak setiap kali untuk bersolat."Muslimin dan Muslimat,

Kerana kasihnya Nabi Muhammad s.a.w kepada ummahnya begitu tinggi dan hebat.. Baginda s.a.w tidak mahu sekali memberati ummahnya dengan sesuatu perkara.. kerana itulah banyak sabdaan baginda s.a.w sering menggunakan lafaz " sekiranya tidak memberati umat ku"

Nabi Muhammad s.a.w juga menyarankan agar menjaga kebersihan untuk mengelakkan fitnah kepada agama islam.. Sehinggakan baginda s.a.w menyarankan dengan sabdanya "hendaklah kalian mengambil perhiasan untuk setiap kali pergi ke masjid."..

kata Al Imam Abu Hassan Syazuli r.a.. masjid yang digambarkan itu merupakan semua tempat sujud di dunia ini..
keseluruhan dunia ini boleh dijadikan tempat sujud selagi mana tempat itu suci.. Maka, perlulah berhias disegenap perjalanan dunia ini.. Namun perlu diingatkan, perhiasan itu memerlukan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.. Ianya perlu mengikuti syara' dan nilaian halal dan haramnya..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Para Ulama menyatakan tujuan Nabi s.a.w menunjukkan pemakaian minyak wangi untuk memberi contoh bahawa pentingnya penjagaan diri..

Kerna Para Sahabat r.huma umumnya akan melakukan segala perbuatan Nabi Muhammad s.a.w.. kerana mereka ingin sekali mengikut segala keperibadian kekasih Allah s.w.t.. Segala sunnah Baginda s.a.w..

Walaupun, hakikatnya peluh Nabi Muhammad s.a.w itu lebih wangi daripada wangian yang dipakai oleh Baginda s.a.w..

Dalilnya dapat dilihat berkaitan peristiwa Ummu Sulaim r.ha bonda Anas bin Malik r.a.. ketika Nabi Muhammad s.a.w sedang tidur dalam keadaan berpeluh.. Ummu Sulaim r.ha menadah peluh peluh Baginda s.a.w.. Maka, apabila terjaganya Baginda s.a.w.. bertanya baginda s.a.w kepada Ummu Sulaim r.ha "apakah yang kamu lakukan?." Ummu Sulaim r.ha berkata "aku ingin mendapatkan keberkatan dan wangian."..

Kerna jasad Saidina Rasulillah s.a.w itu merupakan jasad ahli syurga.. jasad ahli syurga ini wangi amat sekali.. Maka, antara hikmahnya pemakaian minyak wangi oleh Baginda s.a.w untuk mengelakkan ketaksuban Para sahabat r.hum terhadap Nabi Muhammad s.a.w..

Kerana itulah juga Allah s.w.t tidak menzahirkan sepenuhnya keistimewaan jasad Nabi s.a.w..

kata Ibnu Qurtubi r.a "jikalau di zahirkan berkat Nabi s.a.w di bumi ini.. nescaya tidak ada insan yang mampu yang melihat dan duduk bersama nabi s.a.w." (bergaul bersama baginda s.a.w)

Kerna itulah Saidina Umar Al Khattab r.a mendeklamasikan sebuah syair selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w yang bertajuk kesedihan .. antaranya yang disebut..

"engkau rasul yang telah menurunkan darjat engkau.. kerna, jika tidak menurunkan darjat jasad engkau.. nescaya tidak ada anak anak perempuan kami layak untuk bernikah dengan engkau.. engkau tidak boleh duduk seharipun dengan kami.. kalau engkau tidak menurunkan darjat engkau.. tidak mungkin kami dapat hidup dengan rasulallah s.a.w"..


Syiekh Ahmad Idris r.a berkata "terlalu besar kesempurnaan Nabi s.a.w daripada diketahui oleh manusia dilihat oleh hati msnusia.".. sehinggakan saiditina aisyah r.ha sendiri mengakui tidak pernah melihat hakikat wajah Nabi s.a.w..

Namun, Allah s.w.t menghijabkan hakikat nabi s.a.w supaya dengan itulah dapat manusia melihat Nabi s.a.w dan mendampingi Baginda s.a.w..

Saidina Ali k.w.j berkata"sesiapa yang melihat rasul (secara tidaksengaja) dengan tiba tiba.. maka orang itu akan mengigil."..

Ini menunjukkan bahawa hakikat Nabi s.a.w sebenarnya penuh dengan kebesaran Allah s.w.t..

Sekian, Terima Kasih..

Kupasan Kitab Syama'il Muhammad (kesempurnaan Muhammad) oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin Al Maliki..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..