Sunday, January 3, 2010

*Mengapa engkau berjauhan denganNya..

MENGAPA DIRIMU TIDAK TERPANGGIL MENGIMARAHKANNYA!! TOLONGLAH!!


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Masjid itu perlukanmu..


Bila melihatkan keadaan masjid setiap waktu solat di zaman ini.. Pasti sayu hati mereka yang beriman kepada Allah s.w.t.. Apa tidaknya.. Di saat azan dikumandangkan oleh muezzin.. Hanya kelihatan beberapa orang jema’ah yang menyahut panggilan itu.. Sedangkan, teknologi yang diilhamkan Allah s.w.t kepada manusia telah menjadikan sahutan azan mampu didengar segenap pelusuk alam..

Ketika mana, Allah s.w.t menetapkan panggilan untuk hambaNya pergi merintih merayu kepadanya.. Ramai manusia yang tetap angguh dan sombong.. Mereka seakan tidak mendengar sahutan yang memuji-muji Allah s.w.t.. Padahal, mereka diberi pancaindera untuk menzahirkan bukti keimanan yang mereka akui dengan hati dan lisannya..

Aneh sungguh keadaan ummah ini.. Apakah mereka tidak merasakan kenikmatan untuk menyahut panggilan Penciptanya.. Sedangkan Allah s.w.t melebarkab rahmatNya begitu luas pada hambaNya.. Walaupun, hambaNya mengingkari perintahnya.. Apakah sudah jadi sebenarnya?..

Ketahuilah, sesungguhnya Allah s.w.t berfirman di dalam Surah At Taubah ayat yang ke 18
“Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk”..

Allah s.w.t mencirikan mereka yang beriman kepada Allah s.w.t dengan menyifatkan mereka sebagai pemakmur – pemakmur masjid.. Setiap kali seruan azan, mereka mendirikan solat di awal waktu , mereka berzakat dan ketakutan mereka hanya kepada Allah s.w.t.. Mereka juga sentasa mengharapkan supaya tergolong mereka yang diberikan petunjuk..

Apabila petunjuk Allah s.w.t telah meluputi hati manusia.. Setiap tindakannya akan disandarkan kepada Allah s.w.t.. Sebagai contoh, Apabila dia mengekspolarasi ilmu kerujuteraannya dia mencari keagungan Allah s.w.t dalam ciptaanya.. Dia melihat keagungan Allah s.w.t menjadikan langit dan bumi serta yang berada di keduanya..

Mereka yang diberi nikmat kebendaan umpamanya motosikal.. Apabila hatinya diberikan petunjuk.. Motosikalnya akan membawanya menyahut panggilan Allah s.w.t.. Tetapi, apabila hati yang jauh pada Allah s.w.t motosikalnya tidak memberi manfaat apa – apa padanya.. Malahan, motosikalnya itu membantunya untuk melakukan maksiat yang mengingkari Allah s.w.t..

Hari ini manusia seakan tidak merasakan penting untuk mendapat hidayah Allah s.w.t.. Baginya apa yang penting ialah ilmu untuk mencari kebendaan dan bukannya ilmu untuk mencari Allah s.w.t.. Lantaran itulah, ramai manusia yang semakin menjauhi masjid – masjid Allah s.w.t.. Bukannya ada keuzuran untuknya mengimarahkan masjid.. Sedangkan dirinya mempunyai kereta dan motor yang hebat yang boleh membawanya ke masjid.. Tetapi, dipersiakan dengan sianya..

Hari ini, bukannya manusia kesuntukan untuk pergi ke masjid.. Tetapi, kehidupanya telah terhimpit dengan dunia yang menipu dirinya.. Dirinya disibukkan dengan aurat wanita yang diingini, disibukkan dengan permainan yang menipu dirinya, disibukkan dengan teknologi yang mengkaburinya, disibukkan dengan persatuan yang membebankannya..

Bukanlah semua itu dilarang di dalam Islam.. Ianya diharuskan.. Tetapi, janganlah sampai penyakit lalai itu singgah ke benak hati.. Ada manusia yang dikurniakan kemerduan suaranya.. Tetapi, dia tidak mahu mengalunkan kalimah mamuji Allah s.w.t.. Dia lebih asyik menyanyikan lagu yang memuji manusia yang sia – sia.. Ada juga yang diberi nikmat kepandaian dalam menuntuk ilmu.. Tetapi, dia lupa kepandaiannya hanya terbatas dan cetek sahaja.. Sedangkan Ilmu Allah s.w.t itulah yang paling luas yang hebat..

Saudara, sebagai akhirnya.. Marilah kita kembali kepada Allah s.w.t.. Marilah kita mengimpikan petunjuk Allah s.w.t.. Ketahuilah, kita akan mati.. Mati itu bukan letaknya pada tuanya usia.. tetapi, mati itu letaknya pada kehendak Allah s.w.t.. Carilah rahmat Allah s.w.t.. Sesungguhnya ianya amat diperlukan untuk kehidupan dunia dan di akhirat..

Sekian, terima kasih..




1 comment:

PEMUDA EPAL said...

Artikel yang baik... teruskan wahai sahabat... :-)

Dengan Nama Allah s.w.t..