Wednesday, January 6, 2010

*Maal Hijrah Pusat Islam USMKKj

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Segala puji bagi Allah s.w.t walaupun telah berlalu 21 di bulan Muharram tahun 1431 Hijrah masih lagi diberi peluang untuk kita meneruskan kehidupan di alam ciptaanNya.. Sedangkan sekiranya dinilai prestasi kendiri kita.. Tidak layak untuk menerima anugerah kurniaan Allah s.w.t kepada kita..

Rasulallah s.a.w menunjukkan perilaku tauladan kepada kita.. Bagaimana kita sebagai hamba perlu mengorbankan diri untuk menegakkan Islam di atas muka bumi ini?.. Islam perlu memerintah dan bukan Islam yang diperintah..

Islam perlu menjadi acuan dalam membentuk sistem kehidupan manusia.. Samada sistem politik Islam, pentadbiran Islam, ekonomi Islam dan sebagainya.. Islam merupakan acuan terbaik dalam membentuk manusia.. Ini terbukti di dalam sejarah.. Bagaimana sirah perjuangan Rasulallah s.a.w membentuk pemerintahan yang beracuankan acuan Islam yang diturunkan oleh Allah s.w.t..

Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al Baqarah ayat 138

"Sibgah Allah".. Siapa yang lebih baik sibgahnya daripada Allah? Dan kepadaNya kali menyembah"

Sibgah bermakna acuan ataupun celupan yakni agama Allah s.w.t.. Allah s.w.t mengajar manusia melalui Rasulallah s.a.w untuk membentuk fitrah kehidupan yang selari dengan hakikat kejadian manusia itu sendiri.. Maka, Islam merupakan acuan yang terbaik untuk membentuk manusia yang baik seluruh aspek kehidupannya..

Hijrah membuktikan kehebatan manusia yang terhasil daripada acuan Allah s.w.t.. Bagaimana manusia yang beriman yang menyahut seruan hijrah untuk menegakkan agama Allah s.w.t.. Maka, elemen keduniaan mampu diketepikan meskipun mereka hanya tinggal sehelai sepinggang pada zahirnya..

Bertepatan dengan saat ini.. Di awal Muharram 1431 Hijrah.. Pusat Islam Kampus Kejuruteraan Universiti Sains Malaysia akan menganjurkan satu ceramah yang akan mengupas perihal manusia - manusia yang dibentuk dengan acuan Allah s.w.t.. Semua dijemput hadir..

Sekian, Terima Kasih..

http://pena-zulfirdaus.blogspot.com/

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..