Wednesday, August 5, 2009

*Syaaban : Kenapa tidak dirai?..

TANDUSNYA GURUN UMPAMA AMAL UMAT ISLAM TIKA SYAABAN

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Syaaban yang dilupakan..

Ramai Umat Islam yang tidak menyedari kehadiran Syaaban.. Seakan Syaaban itu tidak bermakna di dalam kehidupan.. Lantas, kemunculannya seakan tidak dinantikan dan tidak penting dalam kelender kehidupan..

Ramai di antara Umat Islam yang tidak sabar untuk menanti kehadiran Ramadhan yang penuh keberkatan justeru menanam cita-cita dan keazaman untuk melipatgandakan amal ibadah pada bulan yang penuh berkat itu..

Namun, apa yang menyedihkan.. Tidak kurang juga, kedapatan Umat Islam yang tidak sabar menantikan kedatangan Syawal lantaran untuk berhari raya awal tanpa ada sedikitpun rasa kegirangan untuk menanti Ramadhan..

Syaaban umumnya tidak begitu dirai dan dihayati oleh Umat Islam, kecuali bagi mereka yang benar-benar mengenal hakikat dan rahsia disebalik keistimewaan bulan ini..

Kedudukannya sebagai bulan terakhir sebelum kedatangan bulan yang dilarang untuk umat Islam makan dan minum di siang hari disamping menjaga batasan pembatalan puasa sudah tentunya mengandungi keistimewaan yang tersendiri..

Kelebihan Syaaban dapat dilihat daripada Sabdaan Rasulullah s.a.w yang membawa makna “Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihan ke atas kamu”.. (Yakni sebagai Umat Nabi Muhammad s.a.w)

Rasulullah s.a.w juga menerangkan bahawasanya kelebihan Rejab atas bulan yang lain adalah seperti kelebihan Baginda s.a.w atas segala para nabi.. Kelebihan Ramadhan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah s.w.t atas sekalian makhlukNya..

Rasulullah s.a.w pernah mengingatkan bahawasanya Syaaban adalah bulan Baginda s.a.w manakala Ramadhan adalah untuk Umatnya,,

Kelebihan Syaaban ini juga disokong oleh Saidatina Aisyah r.ha yang menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w amat mengasihi bulan Syaaban..

Malam nisfu Syaaban diumpamanakn sebagaimana keagungan Rejan dengan malam Isra’ Mikrajnya dan heagungan Ramadhan dengan malam Lailatul Qadarnya,,

Pada malam di pertengahan bulan Syaaban (nisfu Syaaban) , Jibril a.s. pernah datang kepada Rasulullah s.a.w lalu berkata, angkat kepadamu ke langit, itulah malam yang dibukakan pintu langit.. Pada malam ini Allah s.w.t membuka pintu rahmat dan keampunanNya yang amat luas..

Rasulullah s.a.w. menyeru Umatnya supaya melakukan amal ibadah dengan bangun malam dan berpuasa di sebelah siangnya.. Dalam satu hadith Qudsi, Allah s.w.t bertanya-tanya “adakah orang yang meminta ampun, Aku ampunkan, adakah orang yang ditimpa bala Aku afiatkan, Adakah orang yang meminta rezeki maka Aku rezekinya”.. Demikianlah pertannyaan Allah s.w.r yang tersangat bersifat pengasih lagi amat penyayang terhadap hamba-hambaNya,,

Ringkasnya, amal ibadah pada malam itu dijamin mengundang balasan pahala yangbersar ganjarannya kerana Nabi Muhammad s.a.w pernah menyatakan bahawa Allah s.w.t akan menilik dan meneliti setiap hambanya pada malam berkenaan serta mengampunkan dosa segala makhluknya melainkan mereka yang syirik dan memutuskan silaturrahim dengan saudaranya..

Puasa adalah ibadah yang sangat dituntut dilaksanakan dalam bulan Syaaban.. Sesuai dengan kedudukannya sebagai gerbang Ramadhan, bulan ini melatih manusia berpuasa menjelang ketibaan ujian yang berat di bulan Ramadhan nanti..

Justeru, puasa di bulan ini disifatkan yang paling afdhal atau baik selepas berpuasa di bulan Ramadhan..

Rasulullah s.a.w bersabda , bahawa puasa Syaaban kerana membesarka Ramadahn, sesiapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Syaaban, kemudian berselawat ke atasku beberapa kali sebelum dia berbuka puasa, maka diampunkan oleh Allah s.w.t dosanya yang telah lau, lalu diberkatkan rezeki baginya antara lain sabdanya bahawa Allah s.w.r membukankan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat..

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, bahawa sesiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban makan Allah s.w.r mengharamkan tubuhnya daripada api neraka.. Dia akan menjadi rakan kepada Nabi Yusuf a.s di dalam syurga..

Dia akan diberikan pahala seperti pahala Nabi Ayub a,s dan Nabi Daud a,s.. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan dalam bulan Syaaban, dimudahkan Allah s.w.t atasnya sakaratulmaut dan terlepas daripada kegelapan di dalam kubur, dilepaskan dariapda huru hara mungkar dan nankir, ditutup Allah s.w.t keaibanna di hari akhirat dan diwajibkan syurga baginya,,

Umat Islam juga perlu meninjau sejarah silam.. Imbauan kisah sejarah yang tertulis di dalam bulan ini seperti peperangan Bani Muataliq pada sekitar 6 hijrah dan perpindahan qiblat daripada Baitulmaqdis ke Baitulharam pada tahun 2 hijrah..

Kedua-dua peristiwa ini memerlukan iltizam yang tinggi disulami dengan pengorbanan jihad yang tinggin dalam konteks menonjolkan syiar Islam kepada Umat manusia..

Sebagai akhirnya, dalam usaha mengembalikan keharmonian Syaaban, ia haruslah disambut dengan penuh keinsafan khususnya dalam mencari keampunan dan keredhaan Allah s.w.t.. Lebih-lebih lagi para mujahid dan mujahidah yang meletakkab diri di dalam usaha untum mengangkat biah solehah.. Kita bukan sahaja perlu berlumba-lumba untuk beribadah bagi mengejar limpahan pahala san keampunan Allah s.w.t.. Tetapi, harus berani berjihad bagi mengembalikan kemuliaan isntitusi seperti Baitulmaqdis ke tangan Umat Islam demi mengetrakkan dan memelihara syariat Islam di bumi ini khususnya di bumi USMKKj ini.

Sekian, terima kasih..

Rujukan : Dr. Badlihisham Mohd Nasir
Syeikh Mohd Murtadza Hj Ahmad : Syeikh Tarikat Tasawwuf Al Ahmadiyyah Al Idrisiyyah Al Rashidiyyah al bandariah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..