Monday, August 17, 2009

*Kembalinya Pesta Ummah Islam..


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..


Ramadhan dan Kerinduan Perindu..


Segala puji bagi Allah s.w.t yang menganugerahkan suatu syariah kepada para hambanya yakni kefarduan Puasa di bulan Ramadhan.. Yang mana kefardhuan menatijahkan ketakwaan yang sewajibnya menjadi tumpuan kepada Ummah Islam.. Kerana peringatan Allah s.w.t di dalam Surah Ali 'Imran ayat 102


"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam."


Sesungguhnya ibadah kefardhuan puasa di dalam bulan Ramadhan ini bertepatan dengan peringatan Allah s.w.t supaya manusia itu bertakwa sehingga penghujung hayat kehidupannya..


Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al Baqarah ayat 183..


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa, "


Islam merupakan agama pendidik jiwa, pembersih hati dan pemberi kebahagiaan dunia dan akhirat kepada semua hamba Allah s.w.t.. Islam merupakan ad deen yang lengkap tersusun rapi dengan dihiasi ibadah-ibadah yang cukup indah untuk manusia mendekatkan diri kepada Allah s.w.t seperti kefardhuan Puasa Ramadhan..


Puasa merupakan suatu amalan yang istimewa dan penuh simbolik lantaran ianya menjadi rahsia di antara seseorang hamba dengan TuhanNya.. Rasulullah s.a.w mengungkapkan sabdanya di dalam satu hadith Qudsi "Setiap amalan anak adam adalah baginya, melainkan puasa, maka ia adalah untukKu dan Akulah yang akan membalasnya."


Ramadhan merupakan anugerah yang hebat.. Bulan ini merupakan pentas ujian tahap keimanan dan membakar nafsu.. Namun, semuanya berbaloi lantaran kegembiraan yang dijanjikan yakni lailatul Qadar iaitu satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan.. Malam inilah merupakan bonus terbesar kepada Ummah Islam.. Sewajarnya malam ini menjadi cita-cita setiap mukmin untuk mencari keberkatannya..


Sewajibnya kita memasuki bulan ini dengan penuh keseronokan dan kegembiraan di dalam hati.. Lantaran, sememangnya dijanjikan kelazatan yang besar dan nikmat kepada mereka yang mengatahui hakikat kebesaran bulan ini.. Maka, tanamlah cita-cita yang tinggi untuk menjadikan Ramadhan ini sebagai waktu yang terbaik untuk mendapatkan ibadah yang terbaik..


Madrasah Ramadhan ini dapat menjadi penyembuh kepada badan yang mampu mengembalikan kesihatan mereka yang berpuasa.. Madrasah Ramadhan juga menjadi medan penyucian jiwa dengan mengekang nafsu daripada keterlaluan.. Tarbiyah Ramadhan mampu menjadikan nafsu yang bersifat amarah kepada nafsu yang bersifat mardhiah..


Sewajarnya sebelum memasuki bulan ramadhan ini.. Kita menyediakan persiapan yang syumul untuk melengkapkan Ramadhan dengan sebaiknya.. Persediaan mental, fizikal dan emosi perlu diurus dengan baiknya.. Supaya Ramadhan yang bakal menjelma ini memberikan natijah yang diharapkan.. Biarlah, di akhir ramadhan ini tergolonganya kita sebagai mereka yang disebut sebagai Muttaqin..


Sebagai akhirnya, kepada semua perindu Ramadhan.. Mereka yang mengetahui akan hakikat nikmat Ramadhan.. Semoga kita berusaha mengembelingkan sepenuh kudrat dan iradah untuk mencapai outcome based education OBE Ramadhan yang digarikan di dalam Surah Al Baqarah ayat 183 yakni menjadi Golongan Yang Bertakwa.. InsyaAllah, semoga kita dipermudahkan.. Ameen Ya Rabbal 'Alamin..


Sekian terima kasih..


No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..