Wednesday, February 24, 2010

*Kisah Silam Cintaku

MACAM MANA NAK BAWA ORANG GI PUSAT ISLAM NIE HA!!!

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..


Cinta Masjid..


Para Sahabat r.hum : Hati mereka benar-benar terikat dan rindu untuk berada di Masjid.. Inilah hasil tarbiyyah Rasulullah s.a.w..

Di dalam masjid , kelihatan ramai sekali orang yang sedang memakmurkannya.. Berdekatan dengan salah satu pintu , kelihatan al Harith bin Malik.. Dia terlena dengan aman, sambil duduk.. Wajahnya jelas tenang, dan kesan-kesan berjaga malam juga nyata kelihatan..

Tiba-tiba terpancar cahaya suci daripada susuk tubuh yang muncul dari arah pintu yang berdekatan.. Beberapa orang yang berdekatan berpaling ke arah susuk tubuh itu.. Begitu mereka memandangnya, wajah mereka serta merta menguntum senyum..

Rasulullah s.a.w melangkah memasuki Masjid Nabawi.. Di sisi Rasulullah s.a.w, Anas Bin Malik r.a setiap melangkah bersama ke mana sahaja..

Rasulullah s.a.w terlihat al Harith, lantas BAginda s.a.w menuju kepadanya.. Baginda mengejutkan al Harith yang sedang lena itu..

Al Harith yang sedang lena terjaga, demi terlihat yang beridri di sisinya ialah Rasulullah s.a.w, al Harith menyahut, “Demi bapaku, dirimu dan ibuku wahai Rasulullah s.a.w!” sambil mengangkat kepalanya dengan penuh hormat..

“Bagaimanakah keadaanmu pada pagi ini wahai al Harith bin Malik?” Tanya Rasulullah s.a.w penuh hormat..

“Keadaanku pada pagi ini wahai Rasulullah s.a.w, sebagai seorang yang benar-benanr beriman!” jawab al Harith dengan penuh rendah diri tetapi dengan nada yang penuh kepastian..

Terbayang rasa syukur yang amat sangat di raut wajahnya.. Suasana hening seketika.. Anas Bin Malik r.a berada di sisi Rasulullah s.a.w sejak tadi, hanya memerhatikanperbualan mulia ini dengan tenang..

Tiba-tiba Rasulullah s.a.w, dengan tersenyum bersuara “Sesungguhnya bagi setiap yang haq itu mempunyai hakikatnya, maka apakah hakikat bagi apa yang kamu katakana tadi?”..

Al Harith menjawab , “Daku menegah dan memalingkan diriku daripada dunia, daku berpuasa pada siang hari, dan daku beribadah berjaga semalaman.. Dan seolah-olah daku sekarang ini sedang melihat kepada ‘Arasy Tuhanku, dan seolah-olah daku sedang melihat kepada ahli syurga yang mereka di dalamnya sedang berziarah sesame mereka, dan daku juga seolah-olah ternampak ahli neraka mereka sedang terpekik melolong menderita”..

Satu demi satu patah-patah perkataan diluahkan oleh al Harith diluahkan oleh al Harith.. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda, “Engkau telah diberikan cahaya oleh Allah s.w.t di dalam hatimu, engkau mendapat makrifah maka kekallah dalam keadaan ini!”..

Lalu Rasulullah s.a.w mendoakan baginya.. Dengan senyum, Rasulullah s.a.w berlalu dari situ.. 1

1 Dikeluarkan oleh Ibn ‘Asaakir daripada Anas Bin Malik r.a sebagaimana kitab muntakhabilkanz (Hayatus-Sahaabah, Juzuk 3)

Hebatnya saf-saf para sahabat r.hum..

Di luar sana, burung-burung semakin rancak meniti-niti di tandan-tandan tamar.. Hari masih agak pagi.. Kelihatan di saf-saf bahagian hadapan, sekelompok para sahabat r.hum sedang bersolat nafil, Isyraq mungkin.. Ada yang sedang berdiri, dengan penuh khusyuk dan rendah diri.. Ada yang sedang rukuk, sesekali terdengar desas-desis mereka suara mereka, memuji-muji Allah s.w.t dalam rukuk mereka.. Manakala yang sedang sujud, nampak begitu menikmati detik-detik paling hampir dengan Tuhannya..

Mereka seperti terpaku dalam rukuk yang panjang dan penuh syahdu.. Di sela-sela saf itu, kadang-kadang terdengar tangisan halus seorang hamba kepada Tuhannya.. Cahaya kebahagiaan terpancar daripada mata suci Rasulullah s.a.w melihat kepada kelompok yang sedang asyik dengan solat mereka.. Betapa tidak, bukankah Rasulullah s.a.w sering bersabda, “Sejuk pandangan mataku ketika dalam solat”.. 2

2 Hadith yang dikeluarkan oleh al Nasaa’ie daripada Anas Bin Malik r.a

MADINAH YANG DIRINDUI PENGIMARAHANNYA





Namun, tika kegelapan kian mengasak senja supaya pergi.. Di ambang sore yang membawa magrib tiba.. Tidak kedapatan seorang manusiapun iktikaf di Binaan Masjid yang jauh lebih indah berbanding Masjid Nabawi yang pernah diimarahkan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabar r.hum 1430 tahun dahulu.. Seakan rutin harian, aku sendirian lagi duduk berhadapan dengan mimbar khatib menanti waktu..

Sesekali aku menoleh kiri dan kanan Masjid.. Mungkin ada jemaah yang akan hadir.. Namun, keazamanku melihat seseorang hadir tidak juga muncul – muncul.. Cumanya, apabila detik azan seminit dua lagi akan terdengar.. Muncul juga menuju ke arahku seorang pak arab.. Aku hanya memandang dan senyum padanya.. Dia membalas senyumanku kembali.. Namun, walaupun senyuman mungkin terukir di wajah... Tetapi, hatiku masih resah.. Mengapa tiada bangsaku menuju ke sini?.. Padahal rasanya yang mendaftar sebagai pelajar di kampus ini yang mengakui sebagai Islam menjangkau ribuan manusia..

Di benar mindaku, terlintas suatu persoalan yang sedang menerjah pemikiranku.. Mengapakah rasa kecintaan Rasulallah s.a.w dan Para Sahabar r.hum terhadap mengimarahkan Masjid ini tidak cuba dirasai oleh masyarakatku di kala ini?.. Sekiranya hendak difikirkan tahap keduniaan Rasulallah s.a.w.. Rasulallah s.a.w merupakan pemerintah tertinggi Negara.. Sedangkan di kampus ini.. Jawatan tertinggipun.. Mungkin Yang Di Pertua Wakil Pelajar.. Sekiranya hendak diukur dengan harta.. Saidina Abdul Rahman Bin Auf r.a lebih kaya berbanding pelajar – pelajar yang mendapat biasiswa JPA..

Maka, apa masalahnya.. Kenapa tidak terliur sedikit perasaan manusia untuk memenuhi ruangan Masjid ini.. Sedangkan tadi, sekirat jam 6.00 petang.. Ramai sahaja yang berjogging melintasi Masjid ini.. Aneh, mana mereka pergi di saat azan hampir tiba ini.. Kalau nak dikatakan ke surau – surau desa.. Ramai sahaja sahabat – sahabat desaku memberi tahu saf – saf di desa semakin kurang.. Malah, ada desa yang ingin menghapuskan sebahagian surau untuk dijadikan tempat untuk manfaat yang lain.. Jadi, mana mereka yang ramai beridah tadi..

Pesan guruku, sekiranya seseorang itu telah dirasuki kecintaan terhadap sesuatu perkara.. Maka, lautan api sanggup diredahi.. Tujuh benua dunia sanggup dilalui untuk mencapai cintainya.. Seperti mana, Rasulallah s.a.w yang sanggup meninggalkan Isterinya yang tercinta untuk sementara waktu untuk menyahut seruan Saidina Bilal Bin Rabah r.a.. Maka, apakah kecintaan terhadap Masjid itu semakin hilang di sanubari masyarakat di kawasanku ini..

Bukanlah, persoalan yang dijiwaku ini untuk mengizzahkan kehebatan diri.. Cumanya, persoalan diriku ini timbul kerana aku sendiri memerlukan suasana yang membawa kecintaan kepada Masid.. Aku takut cinta yang cuba ku dakapi ini semakin pudar lantaran suasanan tidak mengarah kea rah itu..

Bagiku, apa yang penting.. Keperluan untuk istiqamah itu memerlukan kekuatan daripada Allah s.w.t.. Kerana kekhuatiran sekiranya pudarnya iltizamku sendiri.. Doa juga sering kupanjatkan agar suasana silam Madinah Al Munawwarah itu kembali ke kawasanku ini.. Mungkin, ini semua lantaran dosa – dosa yang manusia lakukan.. Semoga diberi hidayah..
Sekian, Terima kasih..
Sumber : Masjid itu hidupku..

1 comment:

PEMUDA EPAL said...

Tazkirah yang ada zouq!

terima kasih...

Dengan Nama Allah s.w.t..