Thursday, March 24, 2011

*Rintihan Dataran Kesunyian..

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..


YA RASULALLAH!! DAPATLAH AKU KETEMU DENGANMU..

Ya Allah,

Tika aku gundah,

Ku palingkan langkah menuju dataran di sempadan sana,

Di sana,

Kurasai belaian angin yang menghembus damai,

Menenangkan aqalku yang kekusutan,

Di sana juga,

Ku lihat sang bangau,

Yang terbang rendah di bendang,

Sungguh bahagia zahir mereka,

Ke sana ke mari mengibas sayap,

Seakan ternafi lingkaran kekusutan fana’,

Aku mula memerhati pohonan kelapa di tengah bendang sana,

Berdirinya tegak,

Walau dia sendirian di sana,

Hatiku terfikir sejenak,

Indahnya jika aku seperti pohonan itu,

Dia tetap tegar dengan perjuangan kehidupannya di tengah bendang,

Sekalipun angin tidak henti – henti bertiup mengoncangkannya,

Pasti juga pohonan itu dilanda hujan petir yang menimpanya,

Namun,

Dia tetap teguh keyakinannya pada dasarnya,

Alangkah indah aku seperti Dia,

Hatiku sekali lagi bersuara,

Pasti pohonan kelapa itu kesunyian di dalam mempertahankan dasarnya,

Kerana untuk menegakkan kebenaran,

Semestinya dipenuhi dengan kebencian daripada sekelilingnya,

Hatiku merintih pula,

Ya Allah Ya Tuhan Aku,

Jadikan aku seperti pohonan itu,

Supaya bias aku tegak berdiri pada panjiMu,

Walau aku tahu jiwa aku sedang terluka dan sengsara,

Kerana aku terasa akan kesunyian di jalanan ini,

Aku alihkan mata pada awan yang putih bersih,

Birunya sesemangnya memutih,

Kelihatan suci dan jernih,

Nur mentari yang menyulami keindahan mentari senja itu,

Memang begitu mengasyikan aku,

Di dalam tenungan mata hatiku,

Cahaya senja yang menusuk ke memoriku.

Mengimbau ingatanku pada Para Ulama’ yang pernah ku temui,

Aku bersalaman dan mencium tangan mereka,

Dan ada juga yang dapat aku dakapi,

Tika itu,

Aku dapat melihat kejernihan muka mereka,

Yang disirami Nur Ilmu yang berbuahkan amal,

Ianya amat mendamaikan jiwaku,

Aku amat sekali ingin sekali bersua dengan mereka lagi,

Tapi,

Aku kini berjauhan dengan mereka,

Namun aku tahu mengapa Allah s.w.t takdirkan aku disini,

Pasti tersembunyi hikmah yang banyak perlu dirungkai,

Ya Allah Ya Tuhanku,

Berilah aku kekuatan dan kesabaran di dalam meniti likuan ini,

Dapatlah kiranya aku bersama dengan mereka yang mencintaiMu Ya Allah

s.w.t dan kekasihMu Ya Allah s.w.t,

Semoga ketenangan itu milikku.. Ameen Ya Rabbal 'Alameen..

Al Faqir Ila Allah Al Ghaniyy

http://pena-zulfirdaus.blogspot.com/

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..