Tuesday, April 7, 2009

*Cinta Fatimah Az Zahra' (Siri Akhir)

Moga Hadir Fatimah Az Zahra' Di Akhir Zaman Ini Sebagai Tauladan Ummah

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..


Kisah Cinta kepada Sang Maha Kasih..


Sambungan,


Wajah cinta Fatimah Az Zahra' kepada Allah s.w.t, dia wujudkan dalam kehidupan jernih nan suci.. Fatimah r.ha adalah wanita yang berda di kemuncak kesucian diri dan kejujuran.. Dia manusia yang tidak ternoda dengan satu dosa pun dan dia merupakan wanita solehah.. Hawa nafsunya tidak dapat mengalahkan dirinya..


Wajah cinta puteri Rasulullah s.a.w itu terlihat pada keluhuran budi dan kelakuan zuhudnya.. Kerelaan dan ketulusannya menerima ketentuan takdir Allah s.w.t atas dirinya di alam rialiti ini.. Fatimah r.ha selalu mensyukuri dan senang dengan keadaanya dan rela pada kehidupannya.. Rasulullah s.a.w membacakan wahyu Allah s.w.t di hadapan Fatimah r.a : Wajah cinta Fatimah Az Zahra' kepada Tuhannya, dia wujudkan dalam ketawakalannya yang sempurna kepada Allah s.w.t.. Dia bergelar al Batul, kerana kesempurnaan kepasrahannya kepada Allah sw.t..


Wajah cinta Fatimah kepada Allah s.w.t, dia tunjukkan dengan memaknai dan ujaran Allah s.w.t yang ditujukan kepada Nabi Nya Musa a.s "Wahai Musa, Tidaklah Aku menciptai suatu makhluk yang lebih Aku sukai daripada hambaKu yang beriman.. Aku mengujinya akan kebaikannya dan menghilangkan ujian darinya juga untuk kebaikan.. Aku mengatahui apa yang terbaik untuk hambaKu.. Maka bersabarlah dengan ujianKu.. Bersyukurlah dengan rahmatKU, dan redhalah dengan qadha ketentuanKu..Aku akan menulisnya dalam golongan orang-orang yang benar disisiKu.. Apabila dia bekerja dengan redhaKu dan mentaati peintahKu." Fatimah mendengar dan mentaati ujuranNya itu dan mempraktikkan dalam kehidupannya..


Wajah cinta Fatimah kepada Allah s.w.t, dia buktikan dengan sikap kedermawan yang tinggi pada sesama makhluk Allah s.w.t.. Kasih pertolongan yang utuh kepada mereka yang memerlukan bantuan daripadanya, meski sepatunya dia yang perlu dibantu.. Namun demikian, puteri kekasih Rasulullah s.a.w itu selalu mengutamakan kepentingan orang lain, dari keperluan dirinya, dia tidak pernah berkata tidak, kepada mereka yang meminta-minta kepadanya.. Keluhuran budi dan kemuliaan hati Fatimah r.ha dan keluarga Rasul s.a.w itu memperoleh apresiasi daripada Allah s.w.t dan tercatat dalam tinta keabadian Al Quran di dalam


Surah al Haysr ayat 9 " Dan mereka mengutamakan orang lain atas dirinya sendiri, mesi diri mereka sendiri sejatinya memerlukan"..


Sungguh cinta Fatimah r.ha kepada Allah s.w.t dan Rasul s.a.w adalah tanpa batas.. Sebuah cinta yang tulus dan jernih, tanpa ada selubung kepentingan.. Cinta hanya disuarakan kepada Allah Azza Wa Jalla semata-mata..


"Kamu sekali kali tidak akan sampai pada kebajikan yang sempurna, sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai".. ali Imran ayat 92..


Meski hidup kemiskinan, hal itu tidak menyurutkan sinar cinta Fatimah kepada Allah s.w.t, dia ikhlaskan segala yang paling disukainya untuk kepentingan Allah s.w.t.. Harta tidak harus berupa material atau tunai.. Keluhuran budi, kesantunan sikap, kepedulian kaish, ketulusan mengutakan keperluan dankepentingan orang lain, meski diri sangat memerlukan adalah "CINTA SEJATI" hakiki kepada Yang Maha Kasih.. Fatimah r.ha telah melakukan semua kebaikan tersebut untuk mewajahkan kecintaanya kepada Allah s.w.t.. Kecintaan agung seperti itu akan membuahkan apresiasi Allah s.w.t yang berupa Syurga Allah s.w.t


Berakhir Kisah Fatimah Az Zahra'


Kitab Kisah Cinta Dalam Al Quran..

Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan Majadhi El Hamadi..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..