Saturday, May 8, 2010

*Kota oh Kota


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Langkah penulis ke ibu Negara mula bertapak seawal sekitar 5.00 pagi.. Inilah pertama kalinya penulis menjalani latihan industri yang diwajibkan oleh pihak universiti.. kalau diikutkan hati, bukannya pwnulis inginkan sangat menjalaninya.. Penulis menceburi bidang kejuruteraan inipun bukanlah di atas dasar minat dan cita-cita.. Tetapi, di dasari nasihat ibu serta ustazah di sekolah..

Takpalah, kini sudah hampir tiga tahun.. InsyaAllah setahun lagi.. Selepas itu , bolehlah penulis mencatur pergerakkan selepas itu.. Bagi penulis ingin berusaha menyusuri satu hadith soheh riwayat Al Imam Bukhari r.a daripada Saidina ‘Uthman Bin ‘Affan r.a. Sabda Saidina Rasulallah s.a.w “Sebaik-baik manusia di kalangan kalian adalah orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarkannya (kepada orang lain)..

Satu pengamatan yang sering berlegar pada pemikiran penulis berkaitan sensiviti masyarakat kota yang mengaku beriman terhadap pelaksanaan mendirikan solat. Bukanlah penulis seorang yang ahli dalam mendirikan solat.. Tetapi, sekadar ranungan buat diri kerana dalam usaha megapai kecintaan terhadap kecintaan Saidina Rasulallah s.a.w perlunya kepada suasana ataupun biah yang membawa kepada kecintaan terhadap solat..

Maka, penulis melihat ketika mana bilal di suatu masjid di tengah kota melaungkan azan magrib.. Penulis melihat ratusan manusia yang beriman berada disekitar masjid.. Tetapi, ketika imam hendak memulakan solat berjemaah, tidak sampai suku ruangan masjid itu dipenuhi oleh manusia.. Magrib bukanlah seperti isya’.. Panjang waktunya..

Seusai solat penulis keluar masjid.. Penulis melihat masih tetap juga penuh mereka yang beriman di sekitar masjid.. Tetapi, seakan meraka tidak menghiraukan sahutan.. Ini amat menyedihkan diri penulis.. Siapalah penulis hendak memerintahkan mereka untuk berjemaah bersama.. Penulis bukanlah pemerintah yang berkuasa.. Maka, hanya kebencian cuba aku tanam terhadap sikap mereka yang tidak menghiraukan seruan azan..

Begitu juga, perihal manusia, ketika di saat genting kesuntukan untuk melaksanakan tuntutan solat magrib.. Di waktu itulah manusia berpusu-pusu untuk pulang ke rumah.. Di saat kesesakan lalulintas yang logiknya memang tidak sempat untuk sampai di rumah untuk mendirikan solat..

Inilah sebahagian rialiti ang berkisar kepada warga kota.. Namun, penulis tidak menafikan sebahagian manusia yang beriman tetap istiqamah mendirikan solat walaupun di saat yang kritikal.. Kerana penulis sendiri sedar bukan mudah untuk istiqamah mendirikan solat.. Bagiku kalaulah bukan kerana rahmat Allah s.w.t.. Aku sendiri berasa berat untuk istiqamah berjemaah.. Memang penulis sendiri tidak mungkin mampu untuk melangkah menuju kecintaan Rasulallah s.a.w..

Pernah seketika penulis bangkitkan isu berkaitan mendirikan solat bersama sahabat-sahabat. Ada segetir mereka yang berkata. Kalau kita tumpu kepada solat berjemaah, sampai 50 tahunpun gerakan Islam tidak akan dapat berusaha untuk mendaulatkan Islam.

Mengapa penulis sering mengfokuskan prinsip solat berjemaah dalam banyak penulisan di blog ini?. Penulis teringat akan nasihat Al Hafiz Syeikh Muhammad Fuad Al Maliki “Bagaimana hendak kita tegakkan Negara Islam, sekiranya setiap individu yang beriman tidak menegakkan Negara Islam di dalam diri mereka sendiri”.. Malah, pernah di kalangan menteri Israil berkata bahawa yahudi tidak perlu takut kepada Umat Islam.. Selagi mana masjid mereka tidak pernuh di waktu Subuh mereka seperti mana solat jumaat mereka..

Maka, kesimpulan yang cuba difokuskan ialah bagi mereka yang mempunyai kelapangan masa.. Iltizamkanlah dirimu untuk berjemaah di masjid sebelum datangnya ujian kesempitan waktu untuk kalian menyahut seruan para bilal yang melaungkan azan..

Dirikanlah Negara islam pada diri kita setimpal dengan usaha mengislahkan keadaan sekarang untuk mewujudkan kembali khalifah Islamiyyah di muka bumi ini.. InsyaAllah, semoga kita diberikan taufiq dan hidayah Allah s.w.t..


http://pena-zulfirdaus.blogspot.com/


No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..