Thursday, October 16, 2008

*Mengenal Hakikat Taubat..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

Taubat Nasuha dan Hamba..


Segala puji bagi Allah s.w.t yang mengurniakan pelbagai nikmat kepada hambaNya.. Maha Pemurahnya Allah s.w.t.. Agungnya kelembutanNya.. Diciptakan apa jua di alam ini adalah untuk manfaat semua hambaNya.. Bermulanya dari langit, di dasar lauatan dan seluruh permukaan bumi ini.. Segala menpunyai manfaat kepada hambaNya.. Semuanya dirangka dengan cantik supaya manusia dapat menjalankan peranan sebagai Khalifah di muka bumi..

Firman Allah s.w.t dalam Surah An Nahl ayat 81..

"Dan Allah menjadikan bagimu tempat bernaung dari apa yang telah Dia ciptakan, dan Dia jadikan bagimu tempat-tempat tinggal di gunung-gunung, dan Dia jadikan bagimu pakaian yang memeliharamu dari panas dan pakaian (baju besi) yang memelihara kamu dalam peperangan. Demikianlah Allah menyempurnakan nikmat-Nya atasmu agar kamu berserah diri (kepada-Nya).."

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Sepanjang menyelusuri denai kehidupan ini.. Pasti tidak akan terlepas daripada terjatuh melakukan dosa.. Pasti berbagai halangan bakal menyulitkan perjalanan.. Pasti banyak rimbunan amarah yang memberangsangkan nafsu untuk berhenti mengetuk pintu noda.. Bagaimana soleh seseorang hamba itu.. Walaubagaimana zuhud seseorang itu.. Pasti sesekali dia terpanggil pada lambaian nafsunya.. Pasti wujud setitik noda yang akan dilakukan sepanjang kehidupannya.. Apatah lagi bagi kita, manusia yang terikat dengan nafsu yang meronta menginginkan keindahan palsu dinia fana ini.. Sebagai makhluk yang lemah, tidak maksum seperti Saidina Muhammad ibnu Abdullah s.a.w yang terpelihara daripada melakukan dosa..

Kerana itu, sebagai hamba yang dhoif dan jahil dalam mengenal hakikat kebenaran.. Wajib ke atas kita semua untuk sentiasa bertaubat kepada Allah s.w.t sepanjang kehidupan.. Lebih lagi dalam keadaan zaman ini.. Kata Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin Al Maliki.. "Zaman ini, Zaman manusia dituntut dan di paksa untuk melakukan dosa.." Maka, tidak seharusnya kita berhenti daripada bertaubat kepada Allah s.w.t.. Kerana orang yang beriman itu merupakan mereka yang sentiasa mengharapkan keampunan Allah s.w.t..

Allah s.w.t berfirman di dalam Surah At Tahrim ayat 8..

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah (syurga) yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang mukmin yang bersama dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu."

Sedarilah, sebagai manusia yang mengakui keesaan Allah s.w.t dan membenarkan syariat yang dihamparkan oleh Saidina Muhammad s.a.w.. Wajiblah ke atas diri kita untuk menzahirkan keimanan itu dengan melaksanakan firman Allah s.w.t.. Kerana iman itu terhasil bermulanya dengan keyakinan di dalam hati, kemudiannya dilisankan dengan lisan dan seterusnya diaplikasikan melalui zahirnya.. Kerana itulah orang yang beiman merupakan mereka yang sentiasa bertaubat kepada Allah s.w.t..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,



Apabila ditanya kepada Al Imam Syafiee r.a "Apakah perkara yang wajib dan lebih wajib. Apakah perkara yang ajaib dan lebih ajaib dan Apakah perkara yang hampir dan perkara yang lebih hampir.?"

Maka, kata Al Imam Syafiee r.a.. "Yang wajib itu bertaubat dan yang lebih wajib ialah meninggalkan dosa.. yang ajaib itu apa yang berada di atas dunia dan lebih ajaib ialah orang yang tidak mempedulikan apa yang berada di dunia.. yang hampir itu ialah setiap hajat dan yang paling hampir ialah kematian." Ketahuilah sabda Saidina Muhammad s.a.w "penyesalan itu merupakan taubat.
"


KESALILAH SEGALA DOSA YANG PERNAH DILAKUKAN


Sedarilah, marakan gerak hati dengan menyesali apa jua ketelanjuran yang pernah dilakukan.. kemudian, berdoalah kepada Allah s.w.t yang Maha Penerima Taubat agar di ampunkan kesilapan lalu.. Dan akhirnya, tekadkan pada dirimu untuk tidak melakukan dosa noda yang pernah dilakukan.. Namun sekiranya, lakumu bersangkutan dengan hubungan sesama insan.. Maka, rendahkan egomu dan tingkahmu.. Pergilah memohon keampunan atas kesalahanmu.. Selagi mana masih bernyawa insan itu.. Sekiranya dia telah kembali ke rahmat Allah s.w.t.. Yakinlah, bahawasanya keampunan itu telah dia hulurkan padamu.. Kerana orang yang beriman pasti memaafkan saudaranya kerana.. Orang beriman itu merupakan bersaudara.. Kerana itulah, kita dituntut menenangkan dua saudara ita yang bertelagah..

Muslimin dan Muslimat yang insyAllah dirahmati,

Renungkan, ramai di kalangan manusia yang sering melafazkan kalimah istigfar selapas solatnya.. Mereka sering memohon keampunan kepada Allah s.w.t.. Tetapi, dalam masa lafaz taubat itu dilisankan.. Masih lagi pada masa yang sama.. Hati itu tetap menginginkan kenikmatan maksiat yang sering dilakukan.. Hatinya masih terpaut pada dosa noda silamnya.. Walau dilidahnya dialunkan kalimah taubat kepada Allah s.w.t.. Dia menginginkan keampunan Allah s.w.t.. Namun, dia tetap menitiskan titik hitam pada hatinya.. Kerana itulah ramai mereka yang bersolat.. Tetapi tidak dapat mencapai solat yang dapat mencegah daripada perkara keji dan mungkar..

Ramai juga manusia yang meninggalkan dosa bukan kerana penyesalannya.. Tetapi kerana tiada lagi kekuatan untuk melakukan maksiat yang selama ini menjadi amalnya.. Sebagai contoh, seorang yang selalu berzina.. Dia tidak lagi melakukan zina kerana kesihatannya telah terganggu.. Seseorang yang suka mencuri.. Dia tidak melakukannya kerana tiada lagi kudrat untuk melakukannya..

Muslimin dan Muslimat,



Ketahuilah, hakikat taubat itu hanya terbit tika seseorang itu dapat merasai kemanisan taubat nasuha.. Kelazatan taubat nasuha dapat dinilai.. Ketika mana masih mampu untuk melakukan dosa noda yang sering dilakukan.. Tetapi, kerana manisnya anugerah taufiq dan hidayah Allah s.w.t.. Maka, Lenyap bayangan keindahan dosa yang dikejar.. Ketahuilah, penyesalan dan keazaman untuk tidak mengulangi detik hitam silam itulah hakikat taubat yang sebenar.. Kerana kita mengatahui keadilan Allah s.w.t.. Hanyalah taubat nasuha itu akan diterima Allah s.w.t..

Sebagai Akhirnya, ketahuilah.. Tuntutan melaksanakan taubat itu merupakan sebahagian sunnah Rasulallah s.a.w.. Dari Ibnu Umar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:

”Wahai manusia! Bertaubatlah kamu semua kepada Allah. Sesungguhnya aku bertaubat kepadnya seratus kali setiap hari.” ..


Sekian, terima kasih..


Al Fakir Ila Allah..

No comments:

Dengan Nama Allah s.w.t..